گروه بین‌الملل - رییس‌جمهوری خودخوانده اوستیای جنوبی، «ادوارد کوکویتی» اواخر وقت روز یکشنبه در کانال تلویزیونی «وستی ۲۴» انحلال و وضعیت فوق‌العاده را در این منطقه اعلام کرد. وی به‌علاوه دستور تشکیل یک کمیته اضطراری را نیز به‌منظور مقابله با پیامدهای ناشی از حمله گرجستان به اوستیای جنوبی صادر کرد.

اوستیای جنوبی درسال ۱۹۹۲ به‌دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از جمهوری گرجستان اعلام استقلال کرد و در تاریخ هفتم اوت سال‌جاری مورد حمله نیروهای گرجی قرار گرفت.

روسیه که در حمایت از اوستیای جنوبی وارد عمل شد، در حمله به نیروهای گرجی تا آنجا پیش رفت که به مرزهای پایتخت گرجستان، تفلیس نزدیک شد.

با امضای توافقنامه آتش‌بس بین رییس‌جمهوری گرجستان، میخاییل ساکاشویلی و رییس‌جمهوری روسیه، دیمیتری مدودف، روسیه متعهد شد روز دوشنبه نیروهای خود را از سرزمین‌های متعلق به گرجستان خارج سازد. اما هنوز حضور صلحبانان روسی در این مناطق موضوع مناقشه است.

آمریکا در اعلام حمایت از گرجستان روسیه را تهدید کرد که اگر مرزهای گرجستان را ترک نکند و تمامیت ارضی این کشور را به رسمیت نشناسد روسیه را از گروه هشت اخراج می‌کند. به‌علاوه کاندولیزا رایس روز دوشنبه پیش از سفر خود به اروپا برای شرکت در مذاکرات بحران ناتو درخصوص گرجستان و امضای قرارداد سپر دفاع موشکی با لهستان اعلام کرد: ما قصد داریم به بازسازی گرجستان و تبدیل آن به کشورهای قدرتمند کمک کنیم.

روسیه ادعا کرده است طرح سپر دفاع موشکی که آمریکا و لهستان به امضا رسانده‌اند تهدیدی علیه روسیه است. اما رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا تهدیدهای روسیه علیه سیستم دفاع موشکی آمریکا در لهستان و جمهوری چک را «حرفی توخالی» خواند. از سوی دیگر، کمیسیون عالی سازمان ملل در امور آوارگان تعداد آوارگان جنگ اخیر را ۱۵۸هزار تن در اوستیای جنوبی، روسیه و گرجستان اعلام کرده است. بنا به اعلام این سازمان، به‌خاطر ادامه حضور نیروهای روس در منطقه، گرجستان به دو بخش تقسیم شده است و امکان کمک‌رسانی به ۱۵هزار آواره در بخش غربی گرجستان وجود ندارد.

در پی حمایت‌های غرب از دولت گرجستان، روز دوشنبه صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، پیش از گفت‌و‌گوهای خود با رییس‌جمهوری گرجستان در تفلیس اعلام کرد اگر گرجستان بخواهد می‌تواند به عضویت ناتو درآید. وی افزود ما در مسیری مشخص برای عضویت گرجستان در ناتو گام برمی‌داریم.