پرویز مشرف رفتنی شد

*استقبال بازار مالی پاکستان از کناره‌گیری مشرف

مشرف اگرچه با فعالان اقتصادی رابطه خوبی داشت، اما در چند ماه گذشته، مشروعیت سیاسی او به دلیل مخالفت‌های شدید احزاب رقیب با تداوم حکومت وی زیر سوال رفته بود و استعفای وی علامتی از بازگشت ثبات به اوضاع نامشخص فعلی است که باعث رشد چهاردرصدی ارزش سهام شد. مشرف استعفا کرد

شادی آذری - پرویز مشرف، رییس‌جمهوری به‌ستوه آمده پاکستان مجهز به تسلیحات اتمی، سرانجام روز دوشنبه در واکنش به اعلام جرم قریب‌الوقوع دولت ائتلافی علیه وی، مجبور به استعفا شد. او روز دوشنبه در سخنانی که مقابل اعضای مجمع ملی کشورش به‌طور زنده در تلویزیون پخش می‌شد، از سمت خود استعفا کرد.

این نظامی ارشد سابق و متحد آمریکا ظرف ۱۸ ماه گذشته شاهد افول محبوبیت خود بود و از زمانی‌که متحدانش در انتخابات ماه فوریه نتوانستند پیروزی را نصیب خود کنند، مطرود شد.

او در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: پس از مشورت با مشاوران حقوقی و حامیان سیاسی نزدیک خود و به توصیه آنها، تصمیم گرفته‌ام استعفا کنم.

امروز استعفای من به سخنگوی مجمع ملی تسلیم خواهد شد.

دولت ائتلافی به رهبری حزب نخست‌وزیر سابق آن، بی‌نظیر بوتو که در یک سوء قصد جان باخت، روز هشتم ماه اوت اعلام کرده بود که قصد دارد علیه مشرف اعلام جرم کند.

ارتش قدرتمند که طی بیش از نیمی از تاریخ ۶۱ ساله این کشور بر آن حکومت کرده است، از این مجادلات مطرح شده در مورد رییس قدیمی‌اش به دور مانده است.

اکنون انتظار می‌رود در نتیجه استعفای این رهبر کم‌محبوبیت هیچ‌گونه ناآرامی رخ ندهد.

انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی پاکستان از استعفای مشرف استقبال کنند چون آن‌ را پایانی برای بی‌ثباتی سیاسی کشور تلقی خواهند کرد.

تا همین سال‌جاری میلادی، سرمایه‌گذاران حکومت مشرف را که با سرمایه‌گذاران رابطه خوبی داشت مورد تایید قرار می‌دادند چون در حکومت او رشد اقتصادی قدرتمند و افزایش ارزش سهام را شاهد بودند.

اما در پی اعلام استعفای مشرف که نشان از بازگشت ثبات به اوضاع نامشخص کشور بود، ارزش سهام ۴درصد افزایش یافت.

اتهامات وارده

ائتلاف حاکم اتهاماتی را علیه مشرف آماده ساخته‌اند که در صدر آنها تخطی از قانون اساسی کشور و سوءاستفاده قرار دارد.

مقامات ائتلاف امید داشتند که مشرف برای اجتناب از مورد اتهام قرار گرفتن، خود استعفا دهد. اما برخی از متحدان وی می‌گویند که مشرف باید حداقل پیش از کناره‌گیری به اتهامات وارده به خود پاسخ دهد.

مقامات عربستان‌سعودی، ایالات متحده آمریکا و انگلستان در مذاکرات برای پایان دادن به تقابل بین مشرف و دولت شرکت داشتند.

ایالات متحده که اعلام کرده بود مشرف در مبارزه علیه تروریسم همکاری خوبی داشته است، اکنون اعلام کرده است آینده مشرف به تصمیم مردم پاکستان واگذار می‌شود.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که پرویز مشرف یک «متحد خوب» برای آمریکا بود. اما رایس از اعلام اینکه آیا مشرف از پناهندگی سیاسی آمریکا بهره‌مند خواهد شد یا خیر اجتناب کرد. او در این باره گفت: این موضوعی است که اکنون روی میز کار نیست.

مشرف از سال ۱۹۹۹ طی یک کودتا قدرت را به دست گرفته بود.