گروه بین‌الملل - پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت علیه دولت زیمبابوه و رابرت موگابه توسط چین و روسیه وتو شد. این پیش‌نویس که با نظر بریتانیا و حمایت ایالات متحده تنظیم شده بود، قصد داشت تحریم‌های بیشتری را علیه دولت زیمبابوه اعمال کند.

همچنین این پیش‌نویس محدودیت‌های جدیدی را برای سفر رابرت موگابه و تعدادی از اعضای عالی‌رتبه دولت او وضع می‌کرد.

حامیان این قطعنامه تحریم توانستند ۹ رای لازم برای تصویب آن را جمع‌آوری کنند اما در آخرین لحظه روسیه و چین آن را وتو کردند. این ضربه بزرگی برای بریتانیا و ایالات متحده به حساب می‌آید. شورای امنیت درحالی برای وضع این محدودیت‌ها وارد شور شد که طرفین درگیر در زیمبابوه اعلام آمادگی کرده‌اند تا مذاکرات خود را تحت میانجی‌گری آفریقای جنوبی آغاز کنند. مخالفان دولت می‌گویند از ماه مارس تاکنون ۱۱۳ نفر از هواداران آنها از سوی نیروهای وابسته به رابرت موگابه به قتل رسیده‌اند.

شرط اصلی حزب مخالف زیمبابوه برای مذاکره، پایان دادن به خشونتی است که هواداران رابرت موگابه، رییس‌جمهور ۸۴ ساله زیمبابوه مقصر آن شناخته شده‌اند. چانگیرای همچنین خواستار آزادی بیش از ۱۵۰۰نفر زندانیان سیاسی و نیز افزایش تعداد گروه میانجی شده است.

چانگیرای در بیانیه‌ای اعلام کرد: جنبش تغییرات دموکراتیک برای پیدا کردن یک راه‌حل صلح‌آمیز در مورد بحران زیمبابوه متعهد است و ما از هر فرصتی برای شفاف کردن موضع خود و اجازه دادن به شنیده شدن صدای مردم زیمبابوه استفاده خواهیم کرد.