گروه بین‌الملل- معامله چند میلیارد دلاری میان دو کمپانی بزرگ دارویی باعث تغییر جهت وال‌استریت از نیمه روز و ترقی شاخص‌های مهم آن شد. به گزارش آسوشیتدپرس، وال‌استریت صبح روز پنج‌شنبه را تحت تاثیر نگرانی درباره ضرر موسسات مالی به ویژه فانی می و فردی مک با ضرر در شاخص‌ها آغاز کرد. این نگرانی پس از آن به وجود آمد که هنری پائولسون، وزیر خزانه‌داری آمریکا در کنگره گفت وال‌استریت نمی‌تواند انتظار داشته باشد که دولت همه کمپانی‌ها و موسسات مالی را از ورشکستگی نجات دهد. این در حالی است که درست اول هفته، بن برنانکی، رییس بانک مرکزی ایالات متحده صحبت از کمک بانک و دولت به موسسات مالی وام‌دهنده کرد تا به جریان رشد اقتصادی کمک کند. پائولسون گفت: برای اینکه قواعد و دیسیپلین بازار خود ریسک را محدود کنند، باید اجازه دهیم که برخی از این موسسات که نمی‌توانند خود را اداره کنند و ضرر خود را جبران کنند از دور خارج شوند. تحلیل‌گران بازار می‌گویند ناشفافی و ابهام در وضعیت بانک‌ها است که بر روحیه سرمایه‌گذاران بازار تاثیر می‌گذارد وگرنه ورشکستگی یک یا دو شرکت در جریان کلی بازار نمی‌تواند تاثیر درازمدت بگذارد. بازار خود را با این شرایط که عارضه فعالیت اقتصادی را می‌تواند هماهنگ کند، اما چون تصویر روشنی درباره کل وضعیت بانکی وجود ندارد، بازار دچار سردرگمی است، اما به هر حال در روز پنج‌شنبه خبر معامله میان کمپانی دارویی داو و کمپانی رقیب رام وهاس باعث تغییر جریان بازار شد. ارزش این معامله ۱۵میلیارد دلار بود. با این همه، سرمایه‌گذاران بازار در آستانه انتشار گزارش درآمد فصلی کمپانی‌ها به ویژه بانک‌ها محتاطانه عمل کردند. قرار است از هفته آینده این گزارش‌ها آغاز شود. از همین حالا خبرهای خوبی درباره وال- مارت به گوش می‌خورد که گفته است در ماه ژوئن، رونق خوبی در فروش خود تجربه کرده است.

به این ترتیب روز پنج‌شنبه شاخص سهام داوجونز ۸۲ واحد یا ۷۳/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۱۲۲۹ رسید. افزایش ۵دلاری قیمت نفت در روز پنجشنبه موجب محدود شدن سود داوجونز در جلسه بعدازظهر شد. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۹ واحد یا ۷۰/۰درصد ترقی کرد و به واحد ۱۲۵۳ رسید؛ در حالی که شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۳ واحد یا ۰۳/۱درصد به دست آورد و به واحد ۲۲۵۸ رسید.

اما در ژاپن، شاخص‌های سهام به دلیل گزارش دولت درباره افزایش قیمت عمده‌فروشی و نیز افزایش قیمت نفت تنزل کردند. قیمت عمده‌فروشی در ژاپن در ماه ژوئن ۸/۰درصد افزایش یافت که افزایش سالانه ۶/۵درصدی را نشان می‌دهد که در ۲۷ سال اخیر بی‌سابقه است. به‌رغم افزایش قیمت عمده‌فروشی، بانک مرکزی ژاپن هنوز علاقه‌ای از خود برای افزایش نرخ بهره نشان نداده است. هفته آینده بانک مرکزی جلسه‌ای در خصوص نرخ بهره دارد. تحلیل‌گران انتظار دارند که نرخ بهره ژاپن در ۵/۰درصد ثابت بماند.

به این ترتیب شاخص سهام نیکی ۲۸ واحد یا ۲۱/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۰۴۰ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۵ واحد یا ۳۸/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۲۵۶ رسید. برای کل هفته ضرر شاخص نیکی به ۵/۱درصد رسید و توپیکس ۹۲/۰درصد تنزل یافت.

در بازار معاملات ارزی، ارزش دلار در بازارهای جهان تضعیف شد. روز جمعه در توکیو هر دلار به ازای ۹۷/۱۰۶ین معامله شد، حال آنکه روز پنج‌شنبه در نیویورک هر دلار به ازای ۱۶/۱۰۷ین معامله شده بود. نرخ برابری دلار در برابر یورو روز جمعه در توکیو به ازای هر یورو ۵۷۸۰ /۱دلار بود، حال آنکه در روز پنج‌شنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۵۷۲۵/۱دلار مبادله شده قیمت نفت خام روز جمعه در توکیو با ۵دلار افزایش به ۱۴۱دلار برای هر بشکه رسید.