ایسنا - مذاکرات دولت زیمبابوه و مقامات اپوزیسیون این کشور در آفریقای جنوبی برای یافتن راهی جهت خروج از بحران ، وارد دومین روز خود شد. در این دیدار اپوزیسیون زیمبابوه بر پایان حملات دولت به هواداران خود پافشاری کرد. در روز اول مذاکرات طرفین درباره پیش‌شرط‌ها و افتتاح مذاکرات رسمی بحث و گفت‌و‌گو کردند.

مورگان چانگیرای، رییس حزب اصلی اپوزیسیون «جنبش تغییرات دموکراتیک» اعلام کرد، تیمی را به رهبری تندای بیتی، دبیرکل حزب مخالف به پرتوریا (پایتخت آفریقای جنوبی) فرستاده است تا شرایط مذاکرات را تعیین کنند، نه این که مذاکرات را شروع کنند.

شرط اصلی حزب مخالف زیمبابوه برای مذاکره، پایان دادن به خشونتی است که هواداران رابرت موگابه، رییس‌جمهور ۸۴ ساله زیمبابوه مقصر آن شناخته شده‌اند. چانگیرای همچنین خواستار آزادی بیش از ۱۵۰۰نفر از زندانیان سیاسی و نیز افزایش تعداد گروه میانجی شده است.چانگیرای در بیانیه‌ای اعلام کرد: جنبش تغییرات دموکراتیک برای پیدا کردن یک راه‌حل صلح‌آمیز در مورد بحران زیمبابوه متعهد است و ما از هر فرصتی برای شفاف کردن موضع خود و اجازه دادن به شنیده شدن صدای مردم زیمبابوه استفاده خواهیم کرد.

آغاز مذاکرات باعث شده است تا شورای امنیت سازمان ملل تصویب تحریم‌ها علیه زیمبابوه را به تاخیر اندازد.

چانگیرای همچنین خواستار اجازه آغاز به کار سازمان‌های انسان دوستانه در زیمبابوه و تشکیل پارلمان شده است. الن جانسون سرلیف، رییس‌جمهور لیبریا از موضع اپوزیسیون در مورد میانجی‌گری حمایت کرد.