میشله اوباما در برابر سیندی مک‌کین

شرکت همسر کاندیدای ریاست‌جمهوری ایالات متحده در مبارزات انتخاباتی به همان اندازه اهمیت دارد که آن شخص خود چگونه در مبارزات انتخاباتی ظاهر می‌شود. از اوایل دهه ۶۰ میلادی و مبارزات انتخاباتی جان اف کندی برای ریاست‌جمهوری حضور همسر کاندیداها در کنار آنها رنگ و بویی جدید به خود گرفت. ژاکلین کندی در کنار همسرش توانست یک زوج فعال انتخاباتی را معرفی کند. از ژاکلین کندی به این سو نقش همسران کاندیداهای ریاست‌جمهوری ایالات متحده دیگر آن نقش انفعالی سابق نبود.

جان و ژاکلین کندی با ارائه مفهومی پررنگ از خانواده توانستند الگویی جدید از مبارزه انتخاباتی را به ثبت برسانند. الگویی که تا همین امروز نیز پیگیری می‌شود و مورد استفاده دارد. در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ در ایالات متحده این الگو بسیار پررنگ است؛ چرا که همسران دو کاندیدا تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. تفاوت‌هایی که از رنگ پوست شروع شده و تا ثروت و تحصیلات ادامه پیدا می‌کند.

مطبوعات آمریکایی اکنون از میشله اوباما و سیندی مک کین به عنوان اسلحه‌های مخفی باراک اوباما و جان مک کین یاد می‌کنند، اما چه کسی می‌تواند از این اسلحه مخفی بهتر استفاده کند؟

نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهند که باراک اوباما شانس بیشتری دارد تا از کمک همسرش برای پیروزی در انتخابات بهره‌مند شود. نظرسنجی یک موسسه افکارسنجی در ایالات متحده که به سفارش سی‌ان‌ان انجام شده است، نشان می‌دهد که ۳۰ درصد مردم آمریکا اصلا سیندی مک‌کین را نمی‌شناسند؛ اما تقریبا همه پرسش شوندگان اظهار کرده‌اند که حداقل یک بار نام همسر اوباما را شنیده‌اند.

این‌گونه است که جان مک‌کین دست کم امیدواری کمتری دارد که بتواند از محبوبیت همسرش نزد مردم آمریکا سود ببرد. البته رویکرد این دو کاندیدا به نقش همسران خود در مبارزات انتخاباتی نیز رویکرد یکسانی نبوده است. میشله اوباما در اکثر قریب به اتفاق گردهمایی‌های انتخاباتی شوهرش حضور داشته است.

او که فارغ‌التحصیل حقوق و یک وکیل سخنور است در این گردهمایی‌ها از باراک اوباما به بهترین شیوه تعریف و تمجید می‌کند و او را شوهری نمونه معرفی می‌کند. آنها توانسته‌اند نزد مردم آمریکا نوعی از مشارکت در سیاست و خانواده را میان زوجین ارائه کنند.در برابر، سیندی مک کین کمتر در کنار همسر جمهوری‌خواهش دیده شده است. او تنها در گردهمایی خاص و بزرگ به میدان می‌آید و کمتر هم لب به تعریف و تمجید از همسرش می‌گشاید. وظیفه او بیشتر ایستادن و لبخند زدن و القای یک زوج خوشبخت‌ به مردم است. همسر جان مک کین برخلاف همسر باراک اوباما یک تحصیل کرده دانشگاهی نیست، بلکه یک‌میلیاردر است. البته ثروت او نیز می‌تواند کمک فراوانی به جان‌مک‌کین در مبارزات انتخاباتی بکند.

سیندی مک‌کین زمانی حضور خود را در کنار همسرش پررنگ کرد که شایعاتی در خصوص رسوایی اخلاقی جان مک‌کین بر سر زبان‌ها افتاد. از سوی دیگر سیندی همسر دوم مک‌کین است و یک بار شکست در زندگی خانوادگی اندکی جایگاه او را متزلزل کرده است.

سیندی مک‌کین و دو دخترش در گردهمایی انتخاباتی سعی می‌کنند او را شوهر و پدری امین، وفادار و قابل اعتماد معرفی کنند. همچنین روی اینکه او قهرمان جنگ ویتنام است نیز زیاد مانور می‌دهند. از سوی دیگر جایگاه اجتماعی میشله اوباما بسیار برای او محبوبیت ایجاد کرده است. او فعالیت‌های زیادی در امور خیریه و کارهای عام‌المنفعه داشته است. وی همچنین برای مدتی نیز ریاست یک بیمارستان خیریه در ایلی نوی را بر عهده داشت. باراک و میشله اوباما در همه جا تامین اقتصادی خانواده را کار مشترک خود اعلام می‌کنند و می‌خواهند نشان دهند که در همه امور با یکدیگر مشارکت دارند.