گروه بین‌الملل - بازارهای سهام جهان، یکی از بدترین هفته‌های خود را سپری کردند. با ضرر شاخص داوجونز در هفته گذشته مجموع ضرر این شاخص در شش‌ماه اول سال به ۱۵درصد رسیده است.

این در حالی است که کسادی رسمی هنوز اعلام نشده است، به این دلیل که مدتی طول خواهد کشید تا اقتصاددانان بتوانند آمار اقتصادی در بخش‌های مختلف را بررسی و تحلیل کنند و به این نتیجه برسند که اقتصاد دچار رکود شده است. با این‌همه اعتقاد عمومی این است که اقتصاد آمریکا دچار کسادی است که از اواخر سال گذشته شروع شده است، اما از سوی دیگر رونق سهام کوچک در وال‌استریت می‌تواند علامت آغاز جریان احیای رشد اقتصادی تلقی شود.

در ایالات متحده هفته گذشته خبر مهم دیگری که بازارها به انتظار آن بودند، منتشر شد. براساس این گزارش که توسط اداره کار منتشر شد، اقتصاد آمریکا در ماه ژوئن ۶۲۰۰۰ شغل از دست داده است، البته این تعداد کمتر از میزانی بود که اقتصاددانان و تحلیل‌گران انتظار داشتند.

اما قیمت نفت در سراسر هفته گذشته بازارها را آزرده کرد، این درحالی است که چشم‌اندازی نیز برای پایان جریان افزایش قیمت نفت و ثبات در این بازار وجود ندارد. قیمت نفت در روز جمعه در آسیا به ۱۴۶ دلار برای هر بشکه رسید و نگرانی‌‌های تورمی را در سراسر جهان همچنان زنده نگه‌داشت.

در منطقه یورو، براساس برآورد اولیه تورم در ماه ژوئن به ۴درصد افزایش یافته است که درست دو برابر حدنصاب تعیین شده از سوی بانک مرکزی اروپا است. افزایش تورم باعث شد که مقامات بانک مرکزی اروپا در پنج‌شنبه هفته گذشته نرخ بهره این منطقه را به‌منظور مهار فشارهای تورمی ۲۵/۰درصد افزایش دهند. به این ترتیب نرخ بهره در منطقه یورو به ۲۵/۴ درصد رسید.

این در حالی است که کشورهایی مانند ایتالیا که دچار کسادی هستند حتی خواستار کاهش نرخ بهره بودند، اما برای مقامات بانک تورم موضوعی مهم‌تر و ضروری‌تر بود.

نرخ بیکاری در منطقه یورو در ماه مه ثابت بود و ۲/۷درصد میزان بیکاری از کل منطقه تغییری نکرد. در فرانسه نرخ بیکاری کاهش یافت و به ۴/۷درصد رسید.

در اسپانیا نرخ بیکاری از ۶/۹درصد به ۹/۹درصد در ماه مه رسید. در ایران نرخ تولید سالانه ناخالص داخلی در سه ماه اول سال به ۵/۱درصد تنزل یافت.

بحران مسکن در بریتانیا همچنان ادامه دارد و چشم‌اندازی از توقف کاهش قیمت مسکن در این کشور وجود ندارد.

تعداد وام‌هایی که برای خرید خانه در ماه مه تصویب شده است به ۴۲۰۰ وام تنزل یافته است که ۶۴درصد نسبت به ماه مه ۲۰۰۷ یعنی فقط یک سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

قیمت مسکن برای هجدهمین ماه متوالی در بریتانیا کاهش یافته است و به این ترتیب در مجموع قیمت خانه ۳/۶درصد نسبت به سال قبل تنزل یافته است.

از طرف دیگر تحقیقی درباره میزان فعالیت صنعتی در انگلیس نشان می‌دهد که تولید صنعتی در بریتانیا در ضعیف‌ترین وضعیت خود از دسامبر ۲۰۰۱ تاکنون بوده است.

در ترکیه نرخ تولید ناخالص داخلی در کشور ۶/۶درصد در سه ماه اول سال ۲۰۰۸ افزایش نشان می‌دهد که نرخی فراتر و بهتر از انتظار پیش‌بینی اقتصاددانان است.

ترکیه در سال‌های اخیر رشد و توسعه اقتصادی مناسبی را تجربه کرده است. بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره این کشور را تغییر نداد. نرخ بهره این کشور ۲۵/۷درصد است.

در ژاپن اعتماد سرمایه‌گذاری و صاحبان کسب‌وکار تنزل یافته است. براساس گزارش تنکن بانک مرکزی، شرایط مناسب به سمت شرایط نامناسب برای کسب‌وکار تغییر یافته است.

این شاخص از واحد ۱۱ به واحد ۵ در ماه ژوئن تنزل یافته است.