باهره دامغانی- رکورد ۱۴۶دلاری قیمت نفت و نیز وضعیت خراب اشتغال در ایالات متحده بار دیگر نگرانی‌های بازارها را درباره درآمد کمپانی‌ها و نیز تورم احیا کرد و سبب ضرر بازارهای سراسر جهان شد. به گزارش آسوشیتدپرس، هفته بد وال‌استریت با رکورد جدید قیمت نفت در روز جمعه تکمیل شد. بازارها که اندکی قبل خبر مربوط به کاهش ۶۲۰۰۰شغل در اقتصاد ایالات متحده را شنیده بودند، به اندازه کافی ملتهب و متشنج بودند که افزایش قیمت نفت تلنگری بر همه امید و آرامش باقی‌مانده بازار شود و انگیزه فعالیت را از سرمایه‌گذاران بگیرد. چشم‌انداز مبهم اقتصاد آمریکا که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کالاهای تولیدی در جهان است، افسردگی در بازارها را تشدید کرده است. به نظر می‌رسد ترکیب نامطلوب از تورم بالا و نیز رشد کند اقتصادی سبب شده است تا بازارها در دو هفته اخیر حال و روز خوشی نداشته باشند. بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه تشکیل جلسه داد و نرخ بهره منطقه یورو را با ۲۵درصد افزایش به ۲۵/۴درصد رساند. واکنش بانک مرکزی اروپا که معمولا در مقابل کاهش یا افزایش نرخ بهره سرسخت است، علامت جدی درباره فشارهای تورمی به بازارهای سراسر جهان فرستاد، به ویژه آنکه پائولسون، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده هم اعلام کرد که وی نگران بحران اعتبارات نیست، نگران تورم است.

به این ترتیب در توکیو شاخص سهام نیکی ۳۱/۰درصد یا ۴۱واحد از دست داد و به واحد ۱۳۲۳۵ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۲ واحد یا ۱۷/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۲۹۵رسید تا بازار سهام توکیو دوازدهمین روز متوالی ضرر خود را پشت سر بگذارند. در هنگ‌کنگ، اما شاخص هنگ‌سنگ، پس از یک دوره ضرر، روز جمعه ۹/۰درصد به دست آورد. در اروپا، شاخص FTSE در لندن ۴/۰درصد ضرر کرد. اما بازار سهام وال‌استریت که دیروز را به دلیل تعطیلات ملی روز استقلال آمریکا بسته بود، پنج‌شنبه را پس از دریافت اخبار متناقض درباره اشتغال و نیز قرائت شاخص خدمات در بیم و امید سپری کرد. بنا به گزارش اشتغال اداره کار، اقتصاد ایالات‌متحده در ماه ژوئن ۶۲۰۰۰ شغل از دست داده است. با اینکه میزان شغل از دست‌رفته کمتر از انتظار بود، اما تعداد افرادی که در شرایط حاضر گرانی مواد غذایی و انرژی،‌ بی‌کار هستند و درآمدی ندارند، نگران‌کننده است. هفته آینده بازار منتظر اخباری از گزارش درآمدها است و امیدوار است که بتواند با گزارش‌های خوب از رکود و افسردگی این دو هفته در آید. شاخص داوجونز ر روز پنج‌شنبه ۷۳واحد یا ۶۵/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۱۲۸۹ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۳۸/۱واحد یا ۱۱/۰درصد سود به دست آورد و به واحد ۱۲۶۳ رسید و اما شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۶واحد یا ۲۷/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۲۴۵ رسید.

برای کل هفته داو جونز ۵۱/۰درصد از دست داد. داو جونز نسبت به بالاترین واحدی که در ماه اکتبر سال گذشته به دست آورده بود، تاکنون ۲۰درصد تنزل داشته است. شاخص استاندارد اندپورز ۲۱/۱درصد ضرر کرد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۰۳/۳درصد از دست داد. در مجموع ضرر سه شاخص مهم وال‌استریت نسبت به هفته قبل، اندکی کمتر بود. در بازار معاملات ارزی، ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب، اندکی تقویت شد. روز جمعه در توکیو هر دلار به ازای ۶۹/۱۰۶ین معامله شد. در روز پنج‌شنبه در وال‌استریت هر دلار به ازای ۰۳/۱۰۶ین معامله شده بود که ارزش دلار اندکی افزایش را نشان می‌داد. نرخ برابری یورو در برابر دلار به ازای هر یورو ۵۶۸۳/۱دلار بود، حال آنکه روز پنج‌شنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۵۸۶۶/۱دلار معامله شده بود. تحلیل‌گران معتقدند، افزایش نرخ بهره در منطقه یورو سبب ضعف یورو در بازارهای بین‌المللی شد.