اوپک 140دلاری شد

گروه بین‌الملل- روز پنج‌شنبه قیمت نفت در ادامه دور جدید افزایش قیمت این کالای استراتژیک با افزایش ۸/۳دلاری روبه‌رو شد. این جهش موجب شد تا نفت برنت دریای شمال برای نخستین بار به رکورد قیمت ۶۹/۱۴۶دلار در هر بشکه دست پیدا کند. گزارشگر بی‌بی‌سی این افزایش قیمت را برای شرکت‌های صنعتی «اشک‌آور» خواند. در همین حال نفت وست‌تگزاس اینترمدیت نیز برای اولین بار از ۱۴۶دلار عبور کرد. تحلیل‌گران کاهش ارزش دلار و ابهام زمان احیای اقتصاد ایالات متحده را مهم‌ترین عامل افزایش قیمت نفت دانستند که موجب می‌شود سرمایه‌های بین‌المللی بیشتر به سوی بازارهای کالایی حرکت کنند. با وجود این دیروز قیمت نفت بار دیگر پایین آمد. هر بشکه نفت وست‌تگزاس دیروز به بهای ۳۰/۱۴۵دلار دادوستد شد و نفت برنت نیز رقم ۳۰/۱۴۶دلار را ثبت کرد. در همین حال قیمت نفت اوپک نیز دیروز برای نخستین بار از مرز ۱۴۰دلار عبور کرد. به گزارش دبیرخانه اوپک دیروز هر بشکه نفت این سازمان به قیمت ۱۳/۱۴۰دلار دادوستد شد که رقمی بی‌سابقه در تاریخ ۴۸ ساله این کارتل نفتی به حساب می‌آید. قیمت نفت اوپک پس از آن از مرز ۱۴۰دلار عبور کرد که شکیب خلیل، رییس دوره‌ای این سازمان پیش‌بینی کرد که قیمت نفت به زودی به ۱۷۰دلار برسد. پاول واترز، تحلیل‌گر بازار انرژی در این زمینه گفت: نفت به طور پیوسته در حال افزایش قیمت است و این خبر بدی برای اقتصاد به حساب می‌آید. مجموع تحولات اقتصادی به صورتی است که تنها موجب افزایش قیمت نفت می‌شود. این تحلیل‌گر کاهش ارزش دلار را عامل گرانی قیمت نفت عنوان کرد.

از ابتدای سال‌جاری میلادی قیمت نفت ۴۲درصد افزایش پیدا کرده است. تحلیل‌گران عقیده دارند که قیمت‌های بالای نفت خام در شرایط فعلی موجب به وجود آمدن مشکلات فراوانی برای اقتصاد جهان و شرکت‌های صنعتی بزرگ خواهد شد. همچنین خطوط هوایی نیز با مشکلات گرانی سوخت مواجه خواهند شد. با این وجود کشورهای تولیدکننده نفت در صورت استفاده بهینه از درآمدهای نفتی می‌توانند سود سرشاری را نصیب خود کنند. از این رو است که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت نتوانسته‌اند به نقطه مشترکی در خصوص کاهش قیمت نفت دست پیدا کنند.

سازمان بین‌المللی انرژی تاکنون بارها از اوپک درخواست کرده است تا تولید خود را به منظور ایجاد آرامش در بازار نفت افزایش دهد. این درخواست‌ها همواره با مخالفت روبه‌رو شده‌اند. اوپک عقیده دارد که آنچه موجب افزایش قیمت نفت شده است، ناهماهنگی سیاست‌های اقتصادی در کشورهای مصرف‌کننده و سفته‌بازی در بازار نفت خام است، نه برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا.