باراک اوباما در برابر مک‌کین

واکنش ایران به فرصت‌طلبی اوباما

دنیای اقتصاد- باراک اوباما در رقابتی سخت و نفس‌گیربر رقیب صاحب‌نام خود که اولین کاندیدای زن ریاست‌جمهوری در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود، سرانجام پیروز شد تا به عنوان اولین کاندیدای سیاه‌پوست تاریخ آمریکا به مبارزه با جان مک‌کین جمهوری خواه برود.

مک‌کین ۷۱ساله، سفیدپوست با سابقه جنگ در ویتنام که از مبارزه ابدی با القاعده ابایی ندارد در برابر اوبامای سیاه‌پوست بی‌سابقه در جنگ ویتنام و ۴۶ساله قرار دارد که مخالف با جنگ عراق است و قول پایان اشغال عراق را به مردم داده است.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در این روزها، مک‌کین انتقاد از اوباما را با تمسخر درباره دیدگاه وی درباره مذاکره با ایران آغاز کرده است، علاوه‌بر جنگ عراق و اقتصاد، «ایران» مهم‌ترین موضوع مجادله رقابت انتخاباتی پاییز در ینگه دنیا باشد. برخی تحلیلگران معتقدند، معاون اول اوباما بعید نیست رقیب سرسخت وی، یعنی هیلاری کلینتون باشد. با راهیابی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

باراک اوباما به کاخ‌سفید نزدیک‌تر شد

گروه بین‌الملل - سناتور باراک حسین اوباما به عنوان اولین سیاهپوست در تاریخ ایالات‌متحده موفق شد با کنار زدن بانوی اول سابق ایالات‌متحده، به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا راه یابد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سناتور باراک اوباما پس از آن که انتخابات مونتانا را از خانم کلینتون که توانسته بود برنده انتخابات مقدماتی داکوتای جنوبی باشد، برد توانست با افزایش حمایت هیات‌های نمایندگی سوپر، نامزدی خود را برای دور دوم مسجل سازد و خانم کلینتون را وادار کند تا شکست را بپذیرد. خانم هیلاری کلینتون اما در آغاز شکست را نپذیرفت و حتی اعلام کرد رقابت را تا ماه اوت ادامه خواهد داد، ولی سرانجام ستاد انتخاباتی کلینتون اعلام کرد که وی در شنبه شب (دیشب) حمایت خود را از سناتور اوباما اعلام خواهد کرد. همچنین باراک اوباما پس از سخنرانی که در تحسین خانم کلینتون در جمع هواداران خود ایراد کرد، روز پنج‌شنبه با وی دیدار کرد، اما از جزئیات این ملاقات هنوز خبری منتشر نشده است.

برای باراک اوباما گام مهم بعدی انتخاب معاون اول رییس‌جمهوری است. طرفداران خانم کلینتون با انتشار برخی اخبار و تحلیل‌ها فشار را بر باراک اوباما برای انتخاب خانم کلینتون به عنوان معاون اول از هم‌اکنون آغاز کرده‌اند. باراک اوباما در مصاحبه تلویزیونی گفت: ما برای چنین تصمیمی به وقت بیشتری نیاز داریم و احتمالا خود سناتور کلینتون هم به ما حق خواهند داد.

برخی تحلیل‌گران معتقدند با توجه به ۱۸میلیون رایی که خانم کلینتون در انتخابات مقدماتی به دست آورده است، حضور وی در کنار اوباما می‌تواند تضمینی برای پیروزی دموکرات‌ها در مقابل رقیب جمهوری‌خواه باشد، به ویژه آنکه حامیان وی سرسخت‌تر از حامیان اوباما هستند و بخشی از آنها گفته‌اند در صورتی که خانم کلینتون در انتخابات نباشد، آنها اصلا رای نخواهند داد یا به رقیب یعنی جان مک‌کین رای خواهند داد. نتایج نظرسنجی که روز جمعه سی‌ان ان منتشر کرد، نشان می‌دهد که حزب دموکرات پس از تقریبا ۱۸ ماه فعالیت برای انتخابات مقدماتی و برگزاری ۵۸ رویارویی انتخاباتی، به شدت دچار انشقاق و شکاف شده است. حدود ۱۶درصد حامیان کلینتون گفته‌اند که به اوباما در دور دوم رای خواهند داد. ۱۷درصد پاسخ داده‌اند که کاندیدای آنها در دور دوم جان مک‌کین خواهد بود و ۲۲درصد گفته‌اند اصلا در انتخابات شرکت نخواهند کرد. ضریب خطای این نظرسنجی حدود ۷درصد است. طرفداران کلینتون را عموما کارگران یقه‌آبی، سفیدپوستان، سالمندان و افراد دارای تحصیلات پایین‌تر تشکیل داده‌اند.

رییس ستاد انتخاباتی باراک اوباما در واکنش به فشارهای موجود گفته است که درباره جذب طرفداران و حامیان کلینتون مشکلی نخواهند داشت. وی مثال آورد که در پنسیلوانیا و برخی دیگر از ایالات مانند اوهایو خانم کلینتون ۲ تا ۳ هفته قبل از انتخابات بیش از ۱۰درصد از ما جلوتر بود و ما توانستیم این فاصله را تا روز انتخابات به حداقل برسانیم. هیلاری کلینتون در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا معاون اولی باراک اوباما را خواهند پذیرفت یا خیر، گفته است او هر کاری بتواند انجام می‌دهد تا به اتحاد حزب کمک کند و اطمینان حاصل شود که کاخ سفید به دموکرات‌ها بازخواهد گشت.

برای مقامات حزب که انتظار داشتند خانم کلینتون خیلی زودتر از پنج‌شنبه از انتخابات کناره بگیرد و غائله را به نفع اتحاد حزب ختم کند، سخنان هیلاری کلینتون امیدوارکننده است، هرچند هنوز حزب درباره حمایت از پست معاون اولی وی چیزی نگفته است. حزب انتظار دارد خانم کلینتون در سخنرانی خود با زنان که بسیار از این رقابت عصبانی هستند، سخن بگوید و آنها را آرام کند. بر اساس آمار و ارقام البته خانم کلینتون نتوانسته است این رقابت را به یک رقابت جنسیتی تبدیل کند و از آن بهره بگیرد. برای مثال در آیوا، اولین ایالتی که انتخابات مقدماتی برگزار شد، خانم کلینتون حمایت ۳۱درصد زنان را به دست آورد و باراک اوباما ۳۳درصد. در نیوهمشایر توانست با ۳درصد اختلاف، برنده رقابت جنسیتی با باراک اوباما باشد. حضور اوباما به عنوان کاندیدای تحصیل‌کرده، آکادمیک و روشنفکر که شعار تغییر را برای خود برگزیده بود، توانسته بود حتی میان گروه‌های فمینیست انشقاق ایجاد کند و بسیاری از آنها استدلال کنند که حاضر نیستند به صرف طرفداری از حقوق زنان به خانم کلینتون رای دهند.

جان مک‌کین که حدود ۳ ماه منتظر رقیب دموکرات خود بود، با انتقاد از اوباما درباره مذاکره با ایران، ورود وی را به رقابت نهایی تبریک گفت. وی که صدایش در هیاهوی انتخاب اوباما و نیز معاون اول وی گم شده است، گفت: من هم خواهان تغییر هستم، اما طرفدار تغییرات درست هستم. به نظر می‌رسد جان مک‌کین قدرت شعار جادویی اوباما را درک کرده است و می‌خواهد این حربه وی را در دور دوم خنثی کند. در حال حاضر باید دید آیا باراک اوباما می‌تواند از فشار حامیان کلینتون برای انتخاب وی به معاون اولی برهد و خود را از سایه بیل کلینتون در کاخ سفید خلاص کند یا خیر.

تحلیل‌گران می‌گویند، اوباما با مدیریت هوشمندانه یک مبارزه طولانی در انتخابات مقدماتی توانست گوی سبقت را از رقیب قدرتمند خود که همگان حضور وی را در دور دوم مسجل می‌دانستند، برباید، بنابراین وی و گروهش قادر هستند که استراتژی مناسبی برای ادامه رقابت برگزینند.

باراک اوباما توانست ۲۱۵۸ هیات نمایندگی به دست آورد و به دور دوم راه یابد و خانم کلینتون به‌رغم پیروزی در پورتوریکو و داکوتای جنوبی با مجموع ۱۹۲۶ چشم به معاون اولی دارد تا با بلیت مشترک با اوباما در دور دوم، کاخ سفید را به تسخیر دموکرات‌ها درآورد.