گروه بین‌الملل- صف طولانی کارگران برای دریافت پول خیریه در پاکستان، منظره‌ای اسفناک را از تبدیل اقشار کم درآمد به گدایان روزانه ترسیم کرده است.به گزارش بی‌بی‌سی برخی از کارگرانی که در صف‌های دریافت کمک‌های خیریه ایستاده‌اند، می‌گویند: قبل از بحران اخیر غذا هرگز برای گذران زندگی محتاج کمک نبوده‌اند؛ هر چند درآمد زیادی نداشتند. اما حالا مجبور هستند هر روز ساعت‌ها دم در ورودی رستوران‌ها بنشینند تا غذای جهانی دریافت کنند. همچنین سه بار در روز زنان و مردان در صف‌های طولانی در هتل‌های کراچی به انتظار غذایی می‌ایستند که توسط خیرین اعطا می‌شود. قبل از بحران اخیر، فقط این گدایان و معتادان بودند که در این صف‌ها برای غذا می‌ایستادند؛ اما حالا کارگران و بسیاری دیگر از اقشار کم درآمد که به دلیل گرانی، ناتوان از خرید غذا هستند، نیز به این افراد پیوسته‌اند. یکی از این کارگران که در صف منتظر غذا ایستاده‌ است، می‌گوید: من تابستان در قطعه زمین کوچکی که در ناحیه «دیر» داشتم، زراعت می‌کردم و باقی سال را به کراچی می‌آمدم و در کارخانه تولید حوله، کار می‌کردم. با شرایط فعلی و نیز آب و هوای بد، زراعت از دست رفته است و کارخانه حوله هم در کراچی تعطیل شده است.

البته تحلیل‌گران اقتصاد پاکستان معتقدند، شرایط فعلی پاکستان و تبدیل شدن کارگران به گدایان پدیده‌ای قدیمی‌تر از بحران غذا است. محمد عظیم، ناظر توزیع غذا در هتل صبری در کراچی می‌گوید، اولین بار، سه سال قبل کارگران به صف متقاضیان غذا پیوستند. ما روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰نفر را با پول خیریه ارتزاق می‌کنیم که خیلی از آنها متکدی نیستند، بلکه کارگران بیکار هستند. به گفته وی، از زمانی که روپیه حدود ۱۰درصد ارزش خود را از دست داد، قدرت خرید و به ویژه کارگران تنزل یافت. به همین ترتیب، بقالی‌ها به دلیل افزایش قیمت کالاها و از طرفی کاهش قدرت خرید مردم، دچار کسادی شدند. قیمت برنج، گندم، عدس و روغن به ویژه خیلی افزایش یافت. برخی از مغازه‌داران می‌گویند: معمولا کیسه‌های برنج بیش از دو هفته در مغازه دوام نمی‌آورند؛ اما حالا ماه‌هاست که کیسه‌های برنج در مغازه ها مانده‌اند؛ زیرا کسی پول خرید آن را ندارد.

دولت دموکراتیک در پاکستان علاوه بر مشارکت سیاسی، با مشکل اقتصادی مواجه است که قطعا کار وی را سخت‌تر می‌کند. به نظر می‌رسد دولت همزمان با دو مشکل ثبات و از طرفی اقتصاد کشور مواجه است و شاید از همین رو است که می‌خواهد از رویارویی مستقیم با رییس‌جمهور مشرف اجتناب کند. دولت از هم اکنون با کمبود انرژی مواجه است و از همین رو سیستم سهمیه‌بندی آغاز شده است و منازل و مراکز تجاری و اداری در ساعاتی از روز برق ندارند.