تلاش چین برای نجات المپیک

گروه بین‌الملل- نخستین دور مذاکرات فرستادگان ویژه دالایی لاما با نمایندگان دولت چین در شهر مرزی شنزن برگزار شد. با وجود اینکه دو طرف اکنون بر سر میز مذاکره نشسته‌اند؛ همچنان حملات رسانه‌ای دو طرف علیه یکدیگر ادامه دارد. رسانه‌های چین دیروز دالایی لاما را بار دیگر متهم کردند که قصد دارند در روند برگزاری بازی‌های المپیک پکن اخلال ایجاد کند. دالایی لاما نیز پیوسته در مورد نقض حقوق بشر و کشتار در تبت هشدار داده است. مذاکرات اخیر دولت در تبعید تبت و دولت چین همچون مذاکرات گذشته پشت درهای بسته انجام شد و جزئیات اندکی از آن منتشر شده است. از سال ۱۹۷۹ تاکنون بیش از ۲۰ گروه نمایندگی دولت در تبعید تبت از سوی مقامات چینی مورد پذیرش قرار گرفته‌اند. اوج مذاکرات را می‌توان سا‌ل‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ دانست که طی آن شش دور گفت‌وگو انجام شد. می‌توان اینگونه تحلیل کرد که هیچ یک از این مذاکرات کمکی به حل و فصل مناقشه بحران در تبت نکرده است و تنها توانسته از گسترش درگیری‌ها جلوگیری کند.

موضوع اصلی این مذاکرات از جمله مذاکره اخیر چین و دولت در تبعید تبت مساله استقلال تبت است. چین در بهترین حالت، خود مختاری را برای تبت متصور است؛ ولی دالایی لاما در پی کسب استقلال این منطقه از چین است. مشکل دیگر نقش دالایی لاما در آینده تبت است. دولت چین همواره از دالایی لاما به عنوان یک خائن یاد کرده است و نمی‌خواهد نقشی برای دالایی لاما در اداره تبت خودمختار قائل شود. به گزارش بی‌بی‌سی، در دیدار اخیر مقامات چینی و نمایندگان دالایی لاما، نمایندگان چین از دالایی لاما و هواداران او درخواست کردند

تا دست از عملیات‌های تجزیه‌طلبانه و استقلال‌طلبی بردارند و به مانعی در راه برگزاری آرام المپیک پکن تبدیل نشوند. مقامات چینی همچنین در این دیدار از رفتار و کردار دوگانه دالایی لاما انتقاد کردند. آنها تاکید کردند که باید ببینند دالایی لاما چگونه رفتار می‌کند نه اینکه چه می‌گوید. از دیدگاه چین، دالایی لاما اگر چه پیوسته به این نکته اشاره می‌کند اما نقشی در هدایت تظاهرات‌های ضد چینی ندارد، اما در عمل با سکوت خود اینگونه تظاهرات‌ها را تایید می‌کند.

در مقابل فرستادگان دالایی لاما نیز از سرکوب مردم تبت انتقاد کرده و خواستار توقف موج سرکوب شدند. دور اول این مذاکرات درحالی برگزار شد که دو طرف نتوانستند به راه‌حلی در این زمینه دست پیدا کنند. با این وجود پکن اعلام کرد که این مذاکرات ادامه پیدا خواهند کرد. کاخ سفید از ادامه مذاکرات استقبال کرده است.