کاهش نگرانی‌ها در خصوص رکود اقتصادی آمریکا

گروه بین‌الملل - گزارش اشتغال ماه آوریل امیدواری‌ها را در خصوص احیای اقتصاد ایالات‌متحده افزایش داد. بی‌بی‌سی دیروز طی گزارشی عنوان داشت که کاهش نرخ بیکاری در ماه آوریل باعث شده است تا تحلیل‌گران با احتیاط بیشتری در مورد وقوع رکود اقتصادی در آمریکا صحبت کنند. بنا بر گزارش دپارتمان کار ایالات‌متحده نرخ بیکاری ماه آوریل ۵ درصد بود که ۱/۰ درصد نسبت به ماه مارس کاهش یافته است. پیش از این پیش‌بینی می‌شد که بیکاری در ماه آوریل افزایش پیدا کند. پیر رایت اقتصاددان و تحلیل‌گر در این زمینه می‌گوید: «اینکه پس از بحران کاری ماه مارس کارفرمایان به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند کارگران بیشتری را استخدام کنند نکته قابل تاملی است. این مساله نشان می‌دهد که آنها به آینده امیدوار شده‌اند.»

آون فیتز پاتریک اقتصاددان دویچه‌بانک نیز افزایش اشتغال را عامل مهمی در احیای اقتصادی دانسته و گفت: «اتفاقی که رخ داده است بسیار بهتر از آنی است که پیش‌بینی می‌شد. این نشانه‌ای است که اقتصاد در حال بازسازی و بهتر شدن است.»

گزارش اخیر نشان می‌دهد که در ماه آوریل در بخش بزرگی از ایالات‌متحده وضعیت اشتغال بهتر شده است. بیشترین تغییرات مثبت در بخش خدمات رخ داده است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که میانگین ساعات کار هفتگی به ۷/۳۳ ساعت رسیده است که در حدود ۳۰ دقیقه افزایش نشان می‌دهد. گزارش اشتغال توانست در همان اولین روز انتشار خود وال‌استریت را شگفت‌زده کرده و موجب ترقی آن شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس شاخص صنعتی داوجونز در روز جمعه پس از انتشار خبر اشتغال ۴۵ واحد افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود با شروع کار بورس نیوریورک در این هفته نیز شاخص‌های بورس نیویورک روند صعودی را دنبال کنند.

در همین حال بی‌بی‌سی از افزایش سفارشات کارخانه‌ها خبر داد که به سهم خود می‌تواند یک خبر خوب در رابطه با احیای اقتصاد ایالات‌متحده باشد. شاخص تولید کارخانه‌های ایالات‌متحده در ماه مارس ۴/۱ درصد افزایش پیدا کرد. این صعود پس از دو ماه پی در پی نزول اتفاق افتاده است. ماشین‌آلات صنعتی و اتومبیل کالاهایی بودند که در ماه مارس با افزایش تقاضا روبه‌رو شدند.

احیای اقتصاد ایالات‌متحده از این رو اهمیت دارد که این اقتصاد با حجم ۱۵ تریلیون دلاری خود بزرگترین بازار مصرف جهان را تشکیل داده است. اقتصاد پویای آمریکا می‌تواند برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه بازار مصرف ایجاد کند.