گروه بین‌الملل- سرمایه‌گذاران امیدوارند که گزارش اسفبار از وضعیت بخش مسکن در آمریکا بانک مرکزی را متقاعد کند که نرخ بهره را ۲۵/۰درصد یا نیم‌درصد کاهش دهد. به گزارش آسوشیتدپرس از واشنگتن، بانک مرکزی ایالات متحده جلسه دو روزه خود را برای تصمیم‌گیری درباره نرخ بهره از دیروز آغاز کرده است. اقتصاددانان معتقدند، آمار و ارقام اقتصادی که در ماه اخیر منتشر شده است و حکایت از افزایش بیکاری، تنزل فروش‌خانه‌های جدید و نیز کاهش بی‌سابقه قیمت مسکن از دهه ۹۰ تاکنون، دلایل کافی به بانک ارائه دهد تا نرخ بهره را ۲۵/۰درصد تا نیم‌درصد کاهش دهد.

با این همه تحلیل‌گران معتقدند، این کاهش ممکن است، آخرین کاهش در سیاست تدریجی کاهش نرخ بهره به منظور تقویت جریان اقتصاد باشد که از ژانویه سال قبل آغاز شده است. بانک مرکزی مانند همتای بریتانیایی خود در‌حال‌حاضر با دو مشکل مواجه است که تصمیم‌گیری را متناقض و پیچیده ساخته است. از یک سو روند کند رشد اقتصادی که اقتصاددانان رسما از آن به رکود یاد می‌کنند و از سوی دیگر افزایش هزینه مصرف‌کنندگان یا تورم است که دست‌های بانک را برای کاهش بیشتر نرخ بهره بسته است. بانک مرکزی ایالات متحده تاکنون سه بار نرخ بهره را کاهش داده است و انتظار می‌رود با کاهش اخیر سطح نرخ بهره را در سطح دو درصد حفظ کند. برخی از تحلیل‌گران معتقدند، سیاست کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی برای تقویت رشد اقتصادی تاکنون تاثیر زیادی بر جریان اقتصاد نگذاشته است. در واقع مدت زمان طولانی لازم است تا این سیاست تاثیر خود را بر اقتصاد نشان دهد.

بانک در شش ماه اخیر میلیاردها دلار پول به موسسات مالی و بانک‌ها که از کاهش ارزش سرمایه‌گذاری خود ضرر دیده بودند، وام داد. این موضوع سبب افزایش شدید در نرخ سود بین بانکی شد که به شکل نرخ سود بالاتر برای وام‌ها به مصرف‌کنندگان منتقل شد. این امر سرانجام سبب وضع طرح تقویتی جورج بوش برای اقتصاد و بازگرداندن بخشی از مالیات‌ها به صورت چک‌های ۶۰۰ و ۱۲۰۰دلاری به مردم شد. بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به این اقدامات و از طرفی ریسک افزایش تورم به دلیل افزایش قیمت سوخت، بانک مرکزی آمریکا اندکی احتیاط پیشه کند و تعادلی میان وضعیت کنونی اقتصاد و نیز تورم فزاینده ایجاد کند.

بانک مرکزی ایالات متحده معتقد است که تورم حال حاضر آمریکا ناشی از افزایش قیمت نفت است و افزایش قیمت نفت هم ناشی از یک دلیل تبعی دیگر؛ یعنی کاهش ارزش دلار است که می‌تواند کوتاه‌مدت باشد و بازار نفت عاقبت مسیر منطقی و عقلانی خود را باز یابد و از فشار کاذب تورم که صرفا به سبب گرانی قیمت سوخت ایجاد می‌شود، کاسته شود. با این‌که به نظر دلایل بانک مرکزی برای تورم درست می‌آید، اما درحال حاضر علاوه بر نفت، قیمت کالاهای اساسی کشاورزی مانند برنج، ذرت و سویا هم همچنان در حال افزایش است و چشم‌انداز بحران جهانی در مورد غذا را ترسیم می‌کند.

با این‌همه سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران معتقدند آمار و ارقام اخیر اقتصاد قطعا بانک مرکزی را وامی‌دارد تا نرخ بهره را تقلیل دهد؛ اما از طرفی ترس از فشارهای تورمی باعث می‌شود تا مقامات بانک آن اندازه که بازار تمایل دارد، نتواند سخاوت به خرج دهد.

از همین‌رو فعالان بازار و سرمایه‌گذاران معتقدند، بانک احتمالا فقط ۲۵/۰درصد نرخ بهره را کاهش خواهد داد. اما عده‌ای دیگر باتوجه به رکود بخش مسکن معتقدند بانک برای رونق این بخش، نرخ بهره را ۵/۰درصد کاهش خواهد داد. قیمت مسکن نسبت به سال قبل ۱۳درصد تنزل داشته است. این‌گروه از اقتصاددانان معتقدند بانک مرکزی نمی‌خواهد برای تردید در کاهش نرخ بهره، در ماه‌ها و سال آینده هزینه بیشتری بپردازد. اتان‌هریس اقتصاددان موسسه لمان برادرز معتقد است، بانک ناگزیر است تا سال آینده نرخ بهره را به ۲۵/۱ درصد برساند. وی معتقد است، تنها عاملی که می‌تواند رشد را پایدار نگهدارد، دلار ضعیف و کاهش نرخ بهره تضمینی برای کاهش ارزش دلار است.