رفیعه هراتی

روز جمعه اقتصادهای پیشتاز جهان تعهد کردند برای حفاظت از اقتصاد جهانی دربرابر بحران بدهی منطقه یورو مبلغ ۴۳۰ میلیارد دلار بودجه جدید به صندوق بین‌المللی پول اختصاص دهند. این مبلغ بیش از دو برابر قدرت وام‌دهی این صندوق است. به گزارش رویترز، هدف ۲۰ اقتصاد پیشرفته و نوظهور از اختصاص این بودجه اطمینان حاصل کردن از این مساله است که صندوق بین‌المللی پول می‌تواند با گسترش بحران بدهی‌های منطقه یورو و خطر احیای اقتصادی شکننده قاطعانه برخورد کند.

صندوق بین‌المللی پول می‌تواند از این بودجه برای کمک به هر کشور و منطقه نیازمند استفاده کند. گرچه بحران اروپا عامل اصلی افزایش بودجه صندوق بین‌المللی پول بود، اما مقامات و سرمایه‌گذاران براین باورند که این اقدام تنها برای اروپا زمان می‌خرد تا بتواند اصلاحات اقتصادی بیشتری را اعمال کند.

درحال حاضر کشورهای یونان،ایرلند و پرتغال از صندوق بین‌المللی پول کمک‌های مالی دریافت کرده‌اند. اکنون سرمایه‌گذاران نگران هستند که ایتالیا و اسپانیا، سومین و چهارمین اقتصادهای بزرگ منطقه یورو، نتوانند برای راضی کردن بازارهای مالی به سرعت از بدهی‌هایشان بکاهند و مجبور شوند درخواست نجات مالی کنند. صندوق بین‌المللی پول به طور سنتی به اقتصادهای نوظهور دچار مشکل کمک کرده است، اما بحران بدهی منطقه یورو اقتصادهای بزرگ صنعتی را در مرکز توجه قرار داده است. بنابراین اقتصادهای نوظهور، که به دنبال افزایش قدرت‌شان در صندوق بین‌المللی پول هستند، در تامین بودجه این صندوق مشارکت کردند.

بانک مرکزی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد در افزایش بودجه صندوق بین‌المللی پول مشارکت خواهد کرد، اما مبلغی را برای کمک به این صندوق تعیین نکرد.

این درشرایطی است که نگرانی از بحران بدهی‌های اروپا بر مذاکرات صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز سایه افکنده بود. صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است این بحران خطر بزرگی برای رشد اقتصادی جهان محسوب می‌شود، اما گروه ۲۰ در بیانیه خود اعلام کرد خطر رکودی عمیق کاهش یافته است. صندوق بین‌المللی پول در ماه ژانویه برآورد کرد به ۶۰۰ میلیارد دلار بودجه جدید نیاز دارد، اما لاگارد این مبلغ را به ۴۰۰ میلیارد دلار کاهش داد و اعلام کرد اقدامات انجام شده توسط اروپا برای فرونشاندن بحران، ریسک‌های اقتصادی را کاهش داده است.

دیوید کبل، از مرکز کردیت اگریکول معتقد است افزایش بودجه صندوق بین‌المللی پول آغاز حل بحران منطقه یورو است. او می‌گوید:« ۴۳۰ میلیارد دلار مبلغ بزرگی است. اما بی‌شک بازارها به این نتیجه خواهند رسید که هیچ مبلغی به اندازه کافی بزرگ نیست.»

این درشرایطی است که مقامات صندوق بین‌المللی پول اعلام کردند بودجه جدید فقط برای اروپا زمان می‌خرد تا بتواند به اصلاحات دشوار اقتصادی ادامه دهد. با این وجود لاگارد از اقداماتی که اروپا تا به امروز انجام داده است دفاع کرد و گفت اقدامات مالی و پولی که در ماه‌های اخیر انجام شده مناسب بوده است. اما تارمن شانموگاراتنم، رییس کمیته رهبری صندوق بین‌المللی پول و وزیر دارایی سنگاپور، دراین باره محتاط‌تر است. او می‌گوید:« این مساله که آیا اقدامات اروپا کافی بوده است یا خیر به اصلاحاتی که انجام گرفته بستگی دارد. اگر این اصلاحات اعتبار خود را از دست بدهند یا اگر از قدرت این اصلاحات کاسته شود باید گفت که این اقدامات کافی نبوده است. بنابراین همه چیز به انجام اصلاحات بستگی دارد.»

این درشرایطی است که مقامات گروه ۲۰ در بیانیه‌ای از کشورهای اروپایی خواستند هرچه سریع‌تر برای حل بحران بدهی‌های این منطقه اقدام کنند و هشدار دادند هنوز خطر دو سال بحرانی دیگر، رشد اقتصادی جهان را تهدید می‌کند.