گروه بین‌الملل- «نیکلا سارکوزی» رییس‌جمهوری فرانسه دیروز در آخرین همایش انتخاباتی قبل از آغاز رای گیری در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکلاسارکوزی در آخرین فعالیت انتخاباتی خود جدیدترین برنامه‌هایش از جمله سیاست‌هایی که برای حل بحران اقتصادی در نظر دارد را اعلام کرد. دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در شرایطی در فرانسه برگزار می‌شود که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد «فرانسوا اولاند» از سارکوزی پیشی گرفته‌است.

براساس این نظرسنجی‌ها، آرای این دو در دور نخست بسیار نزدیک خواهد بود، اما در دور دوم رای گیری، اولاند با کسب اکثریت مطلق آرا، به پیروزی دست خواهد یافت. هر چند همین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هنوز هم حدود یک چهارم از رای‌دهندگان در مورد نامزد مورد نظر خود تصمیمی‌نگرفته‌اند.

این در شرایطی است که در یک نظر‌سنجی که بین روزهای ششم و هفتم ماه جاری میلادی انجام شد، نیکلاسارکوزی در دور اول ۲۹ در صد و فرانسوا اولاند رقیب سوسیالیست او ۵/۲۸ درصد آرای ریخته شده به صندوق‌ها را از آن خود کردند. البته همه نظرسنجی‌های انجام شده تا به امروز از پیروزی فرانسوا اولاند در دور دوم خبر می‌دهد.

در همین رابطه آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد سارکوزی در دور اول با اختلاف اندکی «فرانسوا اولاند» نامزد حزب سوسیالیست را شکست می‌دهد، اما در دور دوم انتخابات در روز ۶ مه، اولاند با اختلاف ۹ تا ۱۴ درصد آرا از رقیب اصلی خود وارد کاخ الیزه می‌شود.

پیش بینی می‌شود که ۴۴ میلیون واجد شرایط در اولین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شرکت کنند و درصورتی که نامزدی، اکثریت آرا را کسب کند به عنوان رییس‌جمهوری آتی انتخاب می‌شود. در غیر این صورت دور دوم انتخابات در روز ۶ مه میان دو فردی که بیشترین آرا را در دور اول کسب کنند، برگزار می‌شود.

این در شرایطی است که در روزهای اخیر شماری از راست‌گرایان فرانسه از فرانسوا اولاند نامزد سوسیالیست‌ها که بیشتر محبوبیت دارد، اعلام حمایت کرده‌اند.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، این اعلام حمایت زمانی آغاز شد که «ژاک شیراک» رییس‌جمهوری دست راستی سابق این کشور، حدود یکسال پیش در دیدار با اولاند، از وی پشتیبانی کرد.چهره های حزب حاکم «او ام پ» نیز ضمن انتقاد از شیراک و اعلام موضع زودهنگام وی درحمایت از اولاند، آن را «شوخ طبعی» رییس‌جمهوری سابق تفسیر کردند.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، این موضع‌گیری‌ها حالت رسمی‌پیدا کرده‌اند و شماری از چهره‌های راست به صفوف سوسیالیست‌ها پیوسته‌اند.