فرمان عفو عمومی در سوریه

عکس: AFP توسط بشار اسد، رییس‌جمهوری انجام شد

صدور فرمان عفو عمومی‌در سوریه

گروه بین‌الملل- «بشار اسد» رییس‌جمهوری سوریه، در عفوی عمومی‌دستور داد تا همه کسانی‌که در یک سال اخیر مرتکب جرم شده‌اند، آزاد شوند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رسمی‌سوریه، سانا، اسد طی دستوری برای کسانی که در پی وقوع حوادث در این کشور از تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۱۱ تا ۱۵ ژانویه ۲۰۱۲، مرتکب جرم شدند، عفو عمومی داد. بر‌اساس این گزارش، کسانی‌که در حال حاضر فراری هستند، از این عفو عمومی‌بهره‌مند نمی‌شوند مگر اینکه حداکثر تا تاریخ ۳۱ ژانویه تسلیم دولت شوند. این حکم از زمان صدور آن قابل اجراست.

تحلیلگران می‌گویند این اقدام بشار اسد، تلاش جدیدی از سوی دولت سوریه برای آرام کردن اوضاع است. این اولین بار نیست که اسد در کشور فرمان عفو عمومی‌صادر می‌کند.

سوریه طی ماه‌های اخیر شاهد ناآرامی‌هایی بوده که بیش از ۵ هزار کشته بر جای گذاشته است. سازمان ملل می‌گوید بیش از ۱۴ هزار نفر در بازداشت هستند.

بشار اسد هفته پیش حوادث ده ماه گذشته سوریه را تاسف‌بار خوانده و از آن به عنوان «آزمونی دشوار» برای این کشور نام برده بود.

اسد در سخنرانی هفته پیش خود، ضمن انتقاد از کشورهای منطقه گفت: «تعجب می‌کنیم که چرا کشورهای عرب در کنار سوریه قرار نگرفتند.»

از سوی دیگر دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد که بحران سوریه باید تنها از طریق گفت‌وگو حل شود. به گزارش شبکه العالم، «سید حسن نصرالله» در سخنرانی خود به مناسبت اربعین حسینی گفت که با توجه به اینکه ما بیش از همه از تحولات جاری در سوریه تاثیر می‌پذیریم، سعی می‌کنیم وضع سیاسی لبنان را از تاثیرات تحولات دمشق دور نگه داریم اما لبنان کشوری است که بیش از هر کشور دیگری در منطقه از تحولات تاثیر می‌پذیرد.

او افزود: «به همین سبب از جایگاه دلسوزی و محبت به سوریه و ملت و رهبری این کشور و هر چه در آن است، از مخالفان سوری می‌خواهیم دعوت «بشار اسد» رییس‌جمهوری سوریه، به گفت‌و‌گو را بپذیرند و برای تحقق اصلاحات با او همکاری کنند. همچنین حل مسائل از طریق گفت‌و‌گو را خواستاریم، و به حفظ آرامش و ثبات کشور و زمین گذاشتن سلاح دعوت و توصیه می‌کنیم.» سید حسن نصرالله در ادامه گفت: «بهتر است به جای اینکه مردم سوریه را در تنگنا و محاصره قرار دهند تا اوضاع به حد انفجار برسد، همه دست به دست هم دهند و برای پایان دادن به بحران سوریه از راه‌های منطقی و عقلانی کمک کنند به ویژه که در سوریه همه بر سلامت مردم این کشور اصرار می‌کنند و برای پذیرش راه‌حل‌ها آغوشی باز دارند.

در همین حال «شیخ حمد بن‌خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر، پیشنهاد اعزام نیروهای نظامی‌عربی برای توقف خشونت در سوریه را ارائه کرد. شیخ حمد در گفت‌و‌گویی با شبکه «سی بی‌اس» آمریکا، گفت: «اگر لازم باشد که نیروی نظامی‌عربی به سوریه برای کمک به ملت این کشور و توقف خشونت‌ها فرستاده شود، قطر از این اقدام حمایت می‌کند.» امیر قطر نخستین رهبر عربی است که چنین پیشنهادی ارائه می‌کند. پیش از این، قطر از حمله سازمان پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو- به لیبی برای کمک به انقلابیون برای سرنگونی نظام «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی، حمایت کرده بود.

نخست‌وزیر قطر که ریاست کمیته رسیدگی به اوضاع سوریه را برعهده دارد، مدعی شد که به‌رغم حضور ناظران اتحادیه عرب در سوریه، کشتار غیرنظامیان همچنان ادامه دارد. این کمیته از سوی اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع سوریه تشکیل شده است. ناظران اتحادیه عرب برای نظارت بر روند اجرای طرح صلح پیشنهادی این سازمان به دمشق، ماه گذشته میلادی به سوریه رفتند.

اتحادیه عرب و دولت سوریه در ماه نوامبر سال پیش برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور به توافق رسیدند. طبق این توافق قرار بود دولت سوریه ضمن آزاد کردن همه زندانیان سیاسی، به روزنامه‌نگاران و گروه‌های حقوق بشری اجازه دهد تا با سفر به سوریه، از نزدیک وضعیت را مشاهده کنند. این توافقنامه برای مدت‌ها به اجرا در نیامد اما در نهایت سوریه به ناظران اتحادیه عرب اجازه داد تا از مناطقی که شاهد ناآرامی‌ها بوده‌اند بازدید کنند. حضور این ناظران مورد انتقاد فعالان سیاسی سوریه و مخالفان قرار گرفت و آنها گفتند سوریه ناظران اتحادیه عرب را فریب می‌دهد. در نهایت برخی اعضای گروه ناظران از عضویت در آن کناره گیری کردند.

صدور فرمان عفو عمومی‌در سوریه در شرایطی انجام شده است که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل که به لبنان سفر کرده از بشار اسد خواست تا کشتار مردم را متوقف کند. بان گفت انقلاب‌ها در جهان عرب نشان داد که مردم دیگر حکومت‌های خودکامه را قبول نمی‌کنند.

دولت سوریه ناآرامی‌های این کشور را به «گروه‌های مسلح تروریستی» نسبت داده است و می‌گوید بیش از هزار نفر از سربازان و نیروهای امنیتی این کشور کشته شده‌اند. به رغم تلاش حکومت برای سرکوب تظاهرات‌کنندگان، ناآرامی‌ها در این کشور ادامه دارد.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه یازده سال پیش، به دنبال مرگ حافظ اسد، پدرش، قدرت را در دست گرفت. او همزمان با آغاز ناآرامی‌ها در کشورهای عربی گفته بود که کشورش باثبات‌تر از تونس و مصر است و احتمال بروز ناآرامی‌در این کشور وجود ندارد.

عکس: Getty Images