مخالفان قانون اساسی جدید مجارستان به خیابان‌ها آمدند

عکس: Getty Images

گروه بین‌الملل- تغییرات جدید در قانون اساسی مجارستان، بیش از ۳۰ هزار نفر را به خیابان‌های بوداپست، پایتخت این کشور کشاند. این قوانین که به گفته مخالفان، اصول اولیه دموکراسی در این کشور را متزلزل می‌کند، محدودیت فعالیت رسانه‌ها را به دنبال خواهد داشت و همچنین نحوه انتخابات را تغییر می‌دهد. به گزارش یورو نیوز، کورنل آروک، رییس یکی از اتحادیه‌های مجارستان می‌گوید: «مشکل اصلی با قوانین جدید این است که نظم موجود در قانون اساسی را از بین می‌برد و قانون اساسی جدید اعلام شده اساسا تنها یک قانون اساسی حزبی است.»

یکی از شهروندان بوداپست که در این تظاهرات شرکت کرده است نیز می‌گوید: «نوه‌های من می‌گویند دیگر حاضر نیستند در این کشور زندگی کنند. جوانان زندگی در این کشور را تا به حال دوست داشتند اما حالا دیگر حاضر به ادامه زندگی در مجارستان نیستند.»

قانون اساسی جدید مجارستان از روز اول ژانویه به اجرا در می‌آید و بر اساس آن از این پس انتخابات در این کشور به یک دور محدود می‌شود. بر اساس این قانون که توسط حزب فیدز، حزب حاکم به رهبری ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور تدوین شده است، تعداد نمایندگان مجلس نیز به ۲۰۰ نفر کاهش می‌‌یابد. این قانون همچنین فعالیت رسانه‌ها را نیز محدود می‌کند. قانون اساسی جدید همچنین از قدرت دادگاه قانون اساسی در نظارت بر بودجه این کشور کاسته است و استقلال بانک مرکزی مجارستان را نیز کاهش می‌دهد.

این قانون اساسی در ماه آوریل گذشته با ۲۶۲ رای مثبت نمایندگان مجلس به تصویب رسید و اجرای این قانون پس از امضای نخست وزیر به سال ۲۰۱۲ موکول شد.

قانون اساسی پیشین مجارستان در سال ۱۹۴۹ به نگارش درآمد و در سال ۱۹۸۹، پس از سقوط دولت کمونیست این کشور بازبینی شد. احزاب سبز و سوسیالیست مجارستان معتقدند قانون پیشین پس از بازبینی نیاز به اصلاحات یا تغییر نداشته اما حزب فیدز با بیان اینکه این قانون با وضعیت کنونی مجارستان مطابقت ندارد، طرح تغییر آن را به پیش برد.

در قانون جدید همچنین به مسائلی نظیر دین مسیحیت و غرور ملی مجارها بارها تاکید شده است.