گروه بین‌الملل- مقام‌های استان هلمند، در جنوب افغانستان اعلام کردند که در اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای دست کم ۱۹ تن کشته و پنج نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، داوود احمدی، سخنگوی والی هلمند گفت که این انفجار روز چهارشنبه، ۱۶ آذر در جاده میان شهر لشکرگاه و منطقه «سنگین» این استان روی داده است. محمد اسماعیل، فرمانده مرکز هماهنگی نیروهای مسلح در استان هلمند گفته‌است که در این حادثه هفت زن، پنج کودک و هفت مرد کشته شده‌اند. به گفته او، هفت تن از قربانیان این حادثه اعضای یک خانواده بودند. فرمانده مرکز هماهنگی نیروهای مسلح همچنین گفت که این حادثه زمانی روی داد که مینی بوس حامل این افراد با بمب کار گذاشته شده در کنار جاده برخورد کرد. او افزود که این مسافران در حال حرکت از شهر لشکرگاه، مرکز استان هلمند به سوی خانه‌های خود در شهرستان «سنگین» بودند. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسوولیت این حادثه را بر‌عهده نگرفته‌است. انفجار دیروز یک روز پس از حمله به عزاداران عاشورا در شهرهای کابل، مزار شریف و قندهار روی داده‌است، که قربانیان این حملات هم همه غیرنظامیان بوده‌اند.

روز سه شنبه در پی انفجار انتحاری در زیارتگاه حضرت ابوالفضل (ع) در مرکز کابل ۵۴ تن کشته و ۱۹۰ نفر دیگر زخمی شدند و دو انفجار دیگر در شهرهای مزار شریف و قندهار، منجر به مرگ شش تن و زخمی شدن ۲۵ نفر شد. مسوولیت انفجار کابل را یک گروه افراطی پاکستانی موسوم به «لشکر جنگوی العالمی» به عهده گرفته است. این حملات با محکومیت گسترده داخلی و خارجی مواجه شد. حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان که در آلمان بود، سفر خود به بریتانیا را لغو کرد و به کشورش بازگشت.

او این حملات را تروریستی خوانده و گفته‌است که این نخستین بار است که یک مراسم مذهبی به این شکل هدف حمله قرار می‌گیرد.

فرمانده کل نیروهای بین‌المللی در افغانستان و نماینده سیاسی ناتو در این کشور گفته‌اند که حمله به مراسم مذهبی و کشتن زنان، کودکان و مردان بی‌گناه قابل توجیه نیست. هر چند بسم‌الله محمدی، وزیر کشور افغانستان گروه طالبان را مسوول این حملات دانسته، اما یک سخنگوی این گروه این انفجار انتحاری در کابل را به شدت تقبیح کرده و آن را «ظالمانه و وحشیانه» خوانده‌است. محمدی گفته‌است که همزمان با این حوادث، تلاش‌هایی برای پرتاب چند موشک و انفجار مواد منفجره در چند محل دیگر شهر کابل نیز سازماندهی شده بود، اما نیروهای امنیتی از آنها جلوگیری کرده‌اند.

این در حالی است که وزرای خارجه‌ کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو- از دیروز نشستی دو روزه را در بروکسل آغاز کردند.

انتظار می‌رود بررسی وضعیت در افغانستان و پاکستان و همچنین روابط ناتو با روسیه در دستور کار این نشست باشد. روابط ناتو و پاکستان در پی حمله‌ هوایی ماه گذشته‌ ناتو به دو پاسگاه مرزی پاکستان، که در آن ۲۴ سرباز پاکستانی کشته شدند، به تیرگی گراییده است. امروز، در دومین روز از این نشست، ناتو میزبان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ روسیه، خواهد بود تا به موضوع نگرانی روسیه از استقرار سپر دفاع موشکی در خاک ترکیه پرداخته شود.