گروه بین‌الملل- پس از آنکه مک‌دونالد و دیگر شرکت‌های بزرگ آمریکایی گزارش‌های درآمدی مثبتی را منتشر کردند، روز جمعه شاخص‌ها در وال‌استریت با افزایش روبرو شدند. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ برای سومین هفته متوالی رشد کرد که بهترین عملکرد این شاخص از ماه فوریه تاکنون به شمار می‌رود. علت این بود که سرمایه‌گذاران امیدوار شدند رهبران اروپا در نشست آخر هفته خود به دستیابی به راه‌حلی برای بحران بدهی‌ها نزدیک‌تر خواهند شد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰۱/۲۶۷ واحد یا ۳/۲ درصد جهش کرد و به ۷۹/۱۱۸۰۸ واحد رسید. این شاخص هم‌اکنون نسبت به سطح خود در ابتدای سال ۲۰۱۱، دو درصد افزایش یافته است. پیش از رشد روزجمعه، شاخص داوجونز برای سال‌جاری کاهش داشت. شاخص داوجونز برای نخستین‌بار از ماه ژانویه تاکنون به مدت چهار هفته متوالی رشد کرده است.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸۶/۲۲ واحد یا ۹/۱ درصد افزایش یافت و به ۲۵/۱۲۳۸ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۸۴/۳۸ واحد یا ۵/۱ درصد رشد کرد و در رقم ۲۶۳۷ واحد ثابت شد.

فیل اورلاندو،کارشناس ارشد بازارسهام از مرکز فدریتد اینوسترز، براین باور است که ترکیبی از گزارش‌های مثبت درآمدی، اخبار خوش اقتصادی و این امید که رهبران اروپا بحران بدهی‌ها را با جدیت بررسی می‌کنند، به رشد شاخص‌ها کمک کرد.

این درحالی است که شرکت‌های مک‌دونالد، چیپاتل مکزکی و صنایع بین‌المللی هارمن ازجمله شرکت‌هایی بودند که گزارش‌های درآمدی آنها انتظار تحلیل‌گران را برآورده کرد. با این وجود فصل درآمدی شروع خوبی نداشته است. براساس آمار فکت ست از ۱۱۸ شرکتی که تاکنون گزارش‌های درآمدی خود را منتشر کرده‌اند، گزارش درآمدی ۷۵ درصد از آنها مطابق با پیش‌بینی‌ها بوده است. روز جمعه، گزارش‌های دلگرم‌کننده شرکت‌ها با نشانه‌های نیرومند شدن اقتصاد آمریکا در ماه سپتامبر همراه شد. دولت آمریکا اعلام کرد در ماه گذشته بیکاری در نیمی از ایالت‌ها کاهش یافته و در ۱۱ ایالت بدون تغییر باقی مانده است. این آمار نسبت به ماه اوت که در آن بیکاری در ۲۶ ایالت رشد کرده بود، بسیار بهتر است.

بازارهای سهام طی هفته‌های اخیر در واکنش به اخبار منتشر شده درمورد بحران بدهی‌ها با افزایش روبه‌رو شده‌اند. در تاریخ ۱۰ اکتبر پس از آن که رهبران فرانسه و آلمان تعهد کردند تا پایان ماه برنامه جامعی را برای حل بحران بدهی‌ها ارائه می‌کنند، شاخص داوجونز ۳۳۰ واحد جهش کرد. این شاخص از سوم اکتبر تاکنون ۸/۱۰ درصد رشد کرده است.

در پایان معاملات روز جمعه اروپا نیز بورس‌های این منطقه به شدت رشد کردند، زیرا این امید به وجود آمد که رهبران اروپا در نشست دیگری که برای روز چهارشنبه برنامه‌ریزی شده است درمورد حل بحران بدهی‌ها به توافق خواهند رسید. شاخص داکس آلمان ۵/۳ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۸/۲ درصد جهش کرد.