گروه بین‌الملل- رهبران آلمان و فرانسه پس از انجام گفت‌وگوهایی درباره کنترل بحران بدهی در حوزه یورو می‌گویند که «تغییرات مهمی» را برای اداره این بلوک پیشنهاد خواهند کرد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و نیکلا سارکوزی رییس‌جمهوری فرانسه گفتند که هدف از این تغییرات همکاری نزدیک‌تر و الزامی‌تر اقتصادی میان کشورهای این حوزه است. این دو رهبر گفتند که تا پایان اکتبر جزئیات بیشتری را اعلام خواهند کرد.

خانم مرکل گفت که این کشورها «مصمم هستند اقدامات لازم برای اطمینان از... صاحب سرمایه شدن مجدد بانک‌های اروپا را انجام دهند.»به گزارش بی‌بی‌سی، آلمان و فرانسه بر سر چگونگی تامین مالی بانک‌های اروپایی اختلاف داشته‌اند؛ اقدامی که به گفته بعضی نیازمند ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد یورو برای مقابله با بحران بدهی ملی کشورهای حوزه یورو است.تصور می‌شود که فرانسه خواهان استفاده از صندوق نجات مالی حوزه یورو برای کمک به بانک‌های این کشور باشد، درحالی که آلمان بر استفاده از این صندوق فقط به عنوان آخرین راه چاره اصرار می‌ورزد.

سارکوزی پس از این گفت‌وگوها در برلین گفت که اکنون «زمان» پرداختن به جزئیات نیست، اما گفت که توافق آلمان و فرانسه «کامل» است.او به خبرنگاران گفت:«ما کاملا آگاهیم که فرانسه و آلمان مسوولیت خاصی برای پایدار کردن یورو دارند. ما باید پاسخی جامع و دراز مدت ارائه کنیم.»

این رهبران گفتند که مجموعه پیشنهادهای آنها شامل طرحی برای کمک به بانک‌های اروپایی، تسریع همکاری اقتصادی در حوزه یورو و رسیدگی به مشکلات بدهی یونان خواهد بود.

مرکل پافشاری کرده است که اجلاس رهبران اروپایی در روزهای ۱۷ و ۱۸ اکتبر در بروکسل باید حاوی پیامی روشن باشد تا اعتماد به بازارها برگردد.

نجات یونان

همزمان گفت‌وگوها در مورد طرح نجات مالی برای یونان که ممکن است تا اواسط نوامبر ذخایر نقدی‌اش خالی شود ادامه یافته است.کمیسیون اروپایی، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول هم اکنون درحال تصمیم‌گیری در این باره هستند که آیا باید یک قسط ۸ میلیارد یورویی را برای کمک به دولت یونان آزاد کنند یا نه. دولت یونان می‌گوید برای پرداخت صورتحساب‌هایش به این پول نیاز دارد.

این پول بخشی از طرح نجات ۱۱۰ میلیارد یورویی است که تابستان گذشته تصویب شده بود. یک طرح ۱۰۹ میلیارد یورویی دیگر نیز در ماه ژوئیه مورد توافق رهبران اروپا قرار گرفت، اما هنوز به تصویب همه پارلمان‌های اتحادیه اروپا نرسیده است.به‌رغم تلاش‌های رهبران برای مهار بحران، ناظران می‌گویند شواهد اندکی از نزدیک شدن بحران به نقطه پایان وجود دارد.وزیر دارایی آلمان گفته است که «خطر زیادی وجود دارد که این بحران باز هم به وخامت گراید و گسترش یابد.»روز جمعه موسسه اعتبار سنجی «فیچ» ارزش اعتبار ملی ایتالیا و اسپانیا را کاهش داد.