اولاند و اوبری نامزد‌های پیشتاز حزب سوسیالیست فرانسه

فرانسوآ اولاند (راست) و مارتین اوبری/ عکس: GETTY IMAGES

احسان ابطحی

دو تن از رهبران سر‌شناس حزب سوسیالیست فرانسه، به مرحله دوم انتخابات درون حزبی راه یافتند تا روز یکشنبه آینده در رقابتی دیگر با هم روبه‌رو شوند و نامزد رقیب نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه را در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری تعیین کنند. به گزارش بی.‌بی.‌سی، نتایج دور اول انتخابات سوسیالیست‌ها نشان می‌دهد که فرانسوآ اولاند، رهبر پیشین حزب سوسیالیست با ۳۹ درصد آرا در جایگاه اول قرار گرفته و خانم مارتین اوبری، رهبر کنونی این حزب، با ۳۱ درصد آرا دوم شده‌است.

اما بزرگترین قربانی انتخابات روز یکشنبه، چهره سر‌شناس این حزب، خانم سگولن رویال بود که موفق نشد به دور دوم انتخابات که روز یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد، راه یابد. رویال در انتخابات سال ۲۰۰۷ میلادی، نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست‌جمهوری بود، اما از نیکلا سارکوزی، نامزد راست‌گرای حزب «همبستگی برای جنبش مردمی» فرانسه شکست خورد و نتوانست به کاخ الیزه راه‌یابد.انتخابات درون حزبی سوسیالیست‌ها در شرایطی برگزار می‌شود که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که هر نامزدی از این حزب در انتخابات ماه آوریل سال آینده میلادی، سارکوزی را شکست خواهد داد.

اگرچه سارکوزی هنوز به طور رسمی نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام نکرده‌است، اما انتظار می‌رود که او برای بار دوم نامزد این انتخابات شود.فرانسوآ اولاند پس از آن به عنوان نامزد مورد علاقه سوسیالیست‌ها مطرح شد که دومینیک استراوس کان، رییس پیشین صندوق بین‌المللی پول چندی پیش به اتهام تلاش برای تجاوز جنسی در نیویورک دستگیر شد، اتهامی که اگرچه بعد‌ها از او رفع شد، اما بخت او را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری از بین برد.فرانسوآ اولاند پس از مشخص شدن نتایج انتخابات در جمع هوادارانش گفت: «هفته آینده در دور دوم شرکت کنید و به نامزدی رای دهید که اطمینان از آینده را به فرانسه بازمی‌گرداند. من کاندیدای تغییر هستم.»در جریان انتخابات روز یکشنبه، برای اولین بار، هر نامزد واجد شرایطی که به حزب سوسیالیست کمک مالی کرده‌بود اجازه شرکت در انتخابات را داشت. پیش‌تر تنها اعضای حزب سوسیالیست مجاز به شرکت در انتخابات درون حزبی بودند. این بار هر فرانسوی با پرداخت یک یورو و «قول وفاداری» به حزب می‌توانست در رای‌گیری شرکت کند. همچنین صندوق‌های رای‌گیری در سرتاسر فرانسه برپا شده‌بود و می‌توان گفت که انتخابات درون حزبی به سبک انتخابات درون حزبی احزاب آمریکا برگزار شد.

اولاند که یک چپ‌گرای میانه‌رو به شمار می‌رود، در شرایطی موفق شد برنده انتخابات روز یکشنبه باشد که به باور تحلیلگران امور سیاسی فرانسه، خانم اوبری، رهبر کنونی حزب سوسیالیست که بیشتر مورد علاقه جناح چپ حزب سوسیالیست و سنتی‌های این حزب است، عملکردی بهتر از انتظارات داشت.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اوبری در مرحله دوم انتخابات اولاند را شکست خواهد داد. مارتین اوبری، رهبر حزب سوسیالیست هم پس از اعلام نتایج انتخابات گفت: «در دور دوم من با شعار تغییر و با کسانی خواهم آمد که بتوانند این تغییر را در کشور ما ایجاد کنند. من باور دارم که می‌توانم این امر را محقق کنم. من سال آینده سارکوزی را شکست خواهم داد.»آرنو مونت بور، که موفق شد به طرزی غیر‌قابل پیش‌بینی ۱۷ درصد آرا را به دست آورد در جایگاه سوم قرار گرفت. مونت بور، در مبارزات انتخاباتی خود، بر محافظت و مبارزه با تاثیرات جانبی جهانی‌شدن تاکید داشت. او پس از مشخص شدن نتایج آرا اعلام نکرد که در دور دوم از چه نامزدی حمایت خواهد کرد، اما تحلیلگران تاکید می‌کنند که بسیاری از سوسیالیست‌هایی که به جناح چپ و افکار سنتی این حزب گرایش دارند، در دور دوم انتخابات از مارتین اوبری حمایت خواهند کرد.

به باور تحلیلگران در حالی که اولاند و اوبری برای نامزدی حزب سوسیالیست می‌جنگند، سرنوشت این حزب را شاید مونت بور تعیین کند. او می‌تواند با موضع‌گیری به نفع هر یک از دو کاندیدای پیشرو، در دور دوم انتخابات تاثیرگذار باشد.سگولن رویال، نامزد شکست‌خورده انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۷ میلادی که در دهه ۷۰ میلادی با فرانسوآ اولاند رابطه داشت و اگرچه هیچ‌گاه با او ازدواج نکرد، اما شریک غیر رسمی زندگی او بود، با کسب تنها ۷ درصد آرا در جایگاه چهارم قرار گرفت. خانم رویال پس از اعلام نتایج انتخابات اعتراف کرد که عملکرد او بسیار نا‌امیدکننده بوده‌است.

با اینکه نظر‌سنجی‌ها از نامحبوب بودن شدید سارکوزی خبر می‌دهند، اما پرسش‌ها و نگرانی‌های فراوانی درباره سیاست‌های اقتصادی حزب سوسیالیست وجود دارد.

اولاند از مخالفان جدی کاهش هزینه‌ها است و باور دارد که بهترین روش برای کاهش بدهی‌های عمومی، افزایش رشد اقتصادی است.تنها نامزد حزب سوسیالیست که به بحث درباره سیاست‌های بازار آزاد و کاهش هزینه‌ها علاقه داشت، مانوئل وایز بود که تنها موفق شد ۶ درصد آرا را به دست آورد.پیش از برگزاری انتخابات درون‌حزبی سوسیالیست‌ها و در جریان رقابت‌های انتخاباتی، نامزد‌های این حزب در سه مناظره زنده تلویزیونی شرکت کرده‌بودند، مناظره‌هایی که بین ۵/۳ تا ۵ میلیون بیننده داشت.

دستور برگزاری نظام جدید انتخابات درون‌حزبی از سوی فرانسوآ فیون، نخست‌وزیر راستگرای فرانسه که مورد اعتماد و تایید سارکوزی است، صادر شده‌بود.فیون پیش‌تر گفته‌ بود که این نظام جدید «روندی مدرن» در بر دارد که هم برای جناح چپ و هم برای جناح راست مناسب است.

بنابر اعلام حزب سوسیالیست فرانسه، بیش از دو میلیون نفر در انتخابات روز یکشنبه شرکت کرده‌اند.