گروه بین‌الملل- ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در نشستی مطبوعاتی در دمشق گفت: هر کشوری که شورای ملی سوریه را به رسمیت بشناسد با پاسخ قاطعی از طرف سوریه مواجه می‌شود.

به گزارش ایلنا، در این کنفرانس مطبوعاتی، المعلم به شدت حمله به سفارت‌های این کشور در اروپا را محکوم کرد و مسوولیت حمایت از دیپلمات‌ها و نمایندگی‌های مختلف سوریه را به عهده کشورهایی دانست که آنها در آن قرار دارند. او در ادامه افزود:«سفارتخانه‌های ما در کشورهای اروپایی و آمریکا وظیفه تقویت روابط میان ما و این کشورها را دارند، اما برخی از سفارتخانه‌های این کشورها در دمشق کارهایی به غیر از این انجام می‌دهند.» المعلم گفت با کشورهایی که از هیات‌های دیپلماتیک سوریه حمایت نمی‌کنند، در دمشق مقابله به مثل می‌کنیم.

وزیر خارجه سوریه درباره میانجی‌گری روسیه نیز گفت: «مسوولان روسیه از مذاکراتی که با حضور مخالفان سوریه انجام می‌شود، حمایت می‌کنند. ما نیز حامی این مذاکرات هستیم تا بتوانیم آینده سوریه را بسازیم.» این در حالی است که «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد که احتمال اینکه روسیه به رهبران سوریه و نیز مخالفان این کشور پیشنهاد بدهد تا نشست مقدماتی را برای آغاز گفت‌وگوها در مسکو برگزار کنند، دور از نظر نیست.

او تاکید کرد که مسوولان روسی در دیدار با مخالفان سوریه که عصر دیروز، یکشنبه، وارد مسکو شدند، این پیشنهاد را به آنها خواهند داد. بوگدانف با اعلام اینکه هنوز به شکل رسمی این پیشنهاد ارائه نشده‌ است، گفت:«این امر دور از دسترس نیست و به نظر ما نقطه آغازین خوبی برای مذاکرات خواهد بود. پیام اصلی روسیه به همه گروه‌های سوری این است که مشکلات سوریه در طول سال‌ها جمع شده است تا به وضعیت کنونی رسیده است و نمی‌توان آن را به سرعت از بین برد و نیازمند وقت بیشتری است.»

او با تاکید بر اینکه تنها راه حل خروج از بحران کنونی سوریه مذاکره است، ادامه داد: «هم اکنون گفت‌وگوهایی بین طرف‌های سوری در استان‌های مختلف این کشور در حال جریان است، اما این گفت‌وگوها در سطح ملی نیست؛ زیرا مخالفان از برخورد نظام حاکم نگران هستند و این نشان‌دهنده بی‌اطمینانی آنها به حکومت سوریه است.» معاون وزیر خارجه سوریه در ادامه با تاکید بر روابط عمیق روسیه با ملت و دولت سوریه اضافه کرد که به احتمال زیاد مسکو میزبان گفت‌وگوها و مذاکرات بین مخالفان و دولت سوریه خواهد بود.

همچنین خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز اعلام کرد که سوریه گذرگاه مرزی «نصیبین» که سوریه را با ترکیه مرتبط می‌کند، بست. آناتولی افزود: دولت سوریه از ورود ترک‌ها از این گذرگاه که در جنوب شرقی ترکیه واقع شده است به سوریه جلوگیری کرد.

گذرگاه نصیبین در نزدیکی شهر «قامشلی» واقع شده است، این شهر روز گذشته شاهد کشته ‌شدن چند نفر توسط نیروهای امنیتی در جریان تشییع جنازه«مشعل تمو» از مخالفان برجسته کرد به وسیله افراد ناشناس بود. این تشییع جنازه که بیش از ۵۰ هزار نفر در آن شرکت کرده بودند، تبدیل به تظاهرات ضد دولتی شد و تظاهرات‌کنندگان خواستار سرنگونی نظام حاکم شدند.

«کمیته‌های هماهنگی انقلاب سوریه» نیز اعلام کرد که شهر قامشلی و تعداد زیادی از شهرهای دیگر به دنبال اعلام اعتصاب عمومی به علت ترور تمو کاملا تعطیل شده است. در واکنش به ترور تمو که دولت آن را منتسب به گروه‌های مسلح کرد و این مخالف برجسته کرد را «شهید» نامید، سفارتخانه‌های سوریه در کشورهای اروپایی مورد حمله جوانان خشمگین قرار گرفتند. از سوی دیگر، برخی منابع به الجزیره گفتند که نیروهای ارتش سوریه جاده بین‌المللی «حمص» به لبنان را قطع کردند.

در تحولی دیگر، «فادی مسالمه» از مخالفان سوری گفت:«کنفرانس مخالفان سوریه که فعالیت دو روزه خود را در شهر «استکهلم» پایتخت سوئد آغاز کرده‌است، به دنبال ایجاد هماهنگی و تفاهم بیشتر میان گروه‌های مختلف مخالفان برای اقدامات بیشتر علیه نظام حاکم است.»

در حاشیه نشست استکهلم که با حضور اعضای شورای ملی سوریه تشکیل می‌شود، «برهان غلیون» رییس این شورا گفت:«طی هفته‌های آینده شاهد به رسمیت شناختن شورای ملی خواهیم بود.»

اعضای شورای ملی سوریه که اخیرا در استانبول ترکیه اعلام موجودیت کرد، با سفر به کشورهای مختلف عربی و اروپایی در پی به رسمیت شناختن آن هستند.