جنگ ارزی به جنگ تعرفه‌ای تبدیل می‌شود؟

عکس:‌ AFP شعله جنگ ارزی چین و آمریکا زبانه کشید

سرمایه‌گذار یهودی هم به معترضان ضد وال‌استریت پیوست

گروه بین‌الملل- مجلس سنای آمریکا دوشنبه طرحی را تصویب کرد که راه را برای فشار بر چین برای افزایش ارزش پول این کشور در برابر دلار آمریکا هموار می کند.

این مصوبه به دولت آمریکا امکان می‌دهد بر واردات از کشورهایی که به کاهش مصنوعی ارزش پول خود برای کمک به صادراتشان متهم هستند، تعرفه‌های سنگین وضع کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این طرح که از حمایت سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه تصویب شد، به طور مستقیم به چین اشاره نکرده، اما خبرگزاری چین از آن به عنوان یک اقدام نمادین و تبلیغی نام برده است.بعضی از سیاستمداران و گروه‌های حامی تولیدکنندگان در آمریکا می‌گویند چین ارزش پول خود، یوآن را به طور مصنوعی پایین نگه داشته است.دانشگاهیان می‌گویند نرخ برابری یوآن در برابر دلار چهل درصد کمتر از ارزش واقعی آن است.سیاستمداران آمریکایی می‌گویند در حالی که اقتصاد آمریکا در معرض بروز مجدد رکود و بحران است، ارزش پایین یوآن به اقتصاد و صادرات این کشور آسیب زده است.مجلس سنا قرار است این هفته به بحث درباره موضوع این مصوبه ادامه دهد، اما تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند مجلس نمایندگان به خاطر مخالفت بعضی از جمهوری‌خواهان از تصویب طرح مشابهی خودداری کند.

کاخ سفید هم به خاطر نگرانی از واکنش منفی چین روی خوشی به این طرح نشان نداده است.

گسترش مشکلات آمریکا

این در شرایطی است که آمریکا در داخل با مشکلات جدی روبه‌رو است و جنبش ضد وال‌استریت روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

سرمایه‌گذار میلیاردر یهودی هم با معترضان تجمع‌کننده در وال استریت همدردی کرده است. جورج سوروس که در حاشیه یک نشست سازمان ملل متحد در نیویورک صحبت می‌کرد، گفت نارضایتی معترضان از کمک مالی انبوه دولت به بانک‌های در معرض ورشکستگی را درک می‌کند.معترضانی که از ۱۷ سپتامبر در یک پارک در منطقه مالی منهتن نیویورک تجمع کرده‌اند، به وضع اقتصادی و سیاسی آمریکا، آزمندی شرکت‌های سهامی بزرگ و بانک ها و تسلط آنها بر سیاستمداران اعتراض دارند.

این افراد شامل ائتلاف غیرمنسجمی از گروه‌های مختلف به نام «وال استریت را اشغال کنید» است که علاوه بر وضع اقتصادی آمریکا به مسائل دیگری همچون نرخ بالای بیکاری و جنگ‌های عراق و افغانستان اعتراض دارد. آنها می‌گویند از «بهار عربی» الهام گرفته‌اند.به گفته سوروس، دولت آمریکا در جریان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ به جای تزریق سرمایه به بانک ها، آنها را از دارایی‌های مشکل‌دارشان نجات داد و در نتیجه آنها به مدیران خود پاداش‌های کلان دادند.

پیش‌از این حدود ۷۰۰ نفر از معترضان روز شنبه حین راهپیمایی بر پل بروکلین در نیویورک بازداشت شدند.پلیس نیویورک پیش‌تر ۸۰ نفر از معترضان را در ۲۵ سپتامبر بازداشت کرده بود.معترضان قرار است امروز، چهارشنبه ،نیز با حمایت اتحادیه های صنفی معلمان و کارکنان حمل و نقل در نیویورک راهپیمایی کنند.این در حالی است که دامنه اعتراض‌ها به شهرهای دیگری همچون بوستون، شیکاگو و سان فرانسیسکو کشیده است و روز دوشنبه نیز تظاهراتی در شهر لس‌آنجلس برپا شد.

قرار است در تورنتو هم تجمع مشابهی برپا شود. سوروس در حاشیه مراسم اهدای ۴۰ میلیون دلار به یک طرح توسعه‌ای در آفریقا صحبت می‌کرد.از دیگر افراد مشهوری که از معترضان در نیویورک حمایت کرده‌اند، می‌توان به مایکل مور، فیلمساز و سوزان ساراندون و آلک بالدوین، از بازیگران سینما در آمریکا اشاره کرد.

عکس: Gettyimages