گروه بین‌الملل- یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که این کشور در برابر فشارهای آمریکا در جنگ علیه پیکارجویان تسلیم نخواهد شد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، گیلانی این سخنان را روز پنجشنبه در جریان نشستی کم سابقه که با حضور احزاب سیاسی و مذهبی این کشور در اسلام آباد، برگزارشده بود، بیان کرد. نخست‌وزیر پاکستان همچنین در این نشست گفت که روابط کشورش با آمریکا باید بر پایه احترام متقابل باشد. روابط بین دو کشور از زمانی که یکی از مقامات نظامی آمریکایی گفت پاکستان حامی گروه پیکارجوی حقانی است با تنش‌های جدیدی روبرو شده است. پاکستان مکررا این گونه اتهامات را رد کرده‌است. به گفته خبرنگاران بسیاری از مقامات پاکستانی این اظهارات آمریکایی‌ها را تهدید به جنگ می‌دانند. مقامات آمریکایی گفته‌اند به زودی در این‌باره که آیا گروه حقانی، سازمانی تروریستی است یا خیر تصمیم‌گیری خواهند کرد. یوسف رضا گیلانی در جریان نشست روز پنجشنبه همچنین گفت پاکستان نباید برای انجام اقدامات بیشتر تحت فشار قرار بگیرد. گیلانی همچنین در این نشست که به طور زنده از تلویزیون‌های محلی پخش می‌شد، گفت به بازی انتقاد کردن و سرزنش کردن پاکستان پایان دهید و به منافع ملی پاکستان احترام بگذارید. او همچنین تاکید کرد که پاکستان در برابر هر‌گونه تهدیدی علیه تمامیت ارضی‌اش متحد خواهد بود. آمریکا ماه‌هاست که پیکارجویان از جمله اعضای گروه حقانی را در مناطق نزدیک به مرزافغانستان هدف قرار داده ‌است. بعضی از اعضای کنگره آمریکا خواستار آن شده‌اند تا به حملات علیه پیکارجویان شدت داده شود و آنها نباید تنها از طریق هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار بگیرند. ارتش پاکستان از زمان حمله کماندوهای آمریکایی به محل زندگی اسامه بن لادن در ابیت آباد و کشتن او در ماه مه گذشته در جریان عملیاتی مخفی به شدت عصبانی هستند. تنش بین دو کشور پس از اظهارات دریاسالار مایک مولن از مقامات ارشد ارتش آمریکا که در هفته گذشته گروه حقانی را «بازوی اجرایی» سازمان اطلاعات پاکستان نامید، شدت گرفته است. در همین حال هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هم گفته است که دو کشور باید در جهت بهبود روابط گام بردارند.

به گزارش ایسنا، رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری افغانستان در مصاحبه با شبکه بی.بی.سی تاکید کرد: «برای تامین امنیت در افغانستان و پایان دادن به خشونت‌ها، نیاز است تا گفت‌وگوهای صلح به جای طالبان، با مقام‌های نظامی و اطلاعاتی پاکستان انجام شود.»

او سرویس اطلاعات جاسوسی پاکستان (ISI) را متهم کرد که از تروریسم به شکل سیستماتیک، به عنوان ابزار سیاست خارجی خود استفاده می‌کند. این تندترین اظهارات یک مقام بلند‌پایه دولت افغانستان علیه دولت پاکستان است. به تازگی حامیان بین‌المللی پاکستان، از جمله آمریکا و انگلیس نیز در رابطه با مبارزه با تروریسم دولت پاکستان را تحت فشار قرار داده‌اند.