گروه بین‌الملل- دیروز، جمعه، بورس‌های جهان دچار کاهش شدند، زیرا خوش‌بینی از اقدام اروپا برای مهار بحران بدهی‌هایش ازمیان رفت و آمار متفاوت اقتصادی آمریکا بدبینی درباره چشم‌انداز احیای اقتصادی را تشدید کرد.

در آغاز معاملات اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان یک درصد کاهش یافت و به ۹۱/۵۱۴۶ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۶/۱ درصد سقوط کرد و به ۷۲/۵۵۵۰ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۸/۰ درصد افت کرد و به ۴۳/۳۰۰۲ واحد رسید. وال‌استریت نیز به سمت کاهش پیش رفت به طوری که فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷/۰ درصد تنزل کرد و به ۱۱۰۲۰ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ نیز ۷/۰ درصد افت کرد و به ۸۰/۱۱۴۷ واحد رسید. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن در محدوده افزایش و کاهش نوسان داشت و در نهایت با اندکی کاهش در رقم ۲۹/۸۷۰۰ واحد ثابت شد. شاخص کاسپی کره‌جنوبی نیز دچار نوسان شد و سرانجام با اندکی رشد به ۶۵/۱۷۶۹ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا کمتر از ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۶۰/۴۰۰۸ واحد رسید. درپی انتشار آماری که نشان داد بخش تولیدی چین در ماه سپتامبر همچنان راکد بوده است، شاخص‌های هنگ‌سنگ، شانگهای و شنزن تنزل کردند. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۳/۲ درصد سقوط کرد و به ۴۱/۱۷۵۹۲ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت ۳/۰ درصد کاهش یافت و به ۲۲/۲۳۵۹ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت ۲/۰ درصد افت کرد و به ۵۲/۱۰۰۴ واحد رسید.

این درحالی است که روز پنج‌شنبه سرمایه‌گذاران به خرید سهام روی‌آوردند، زیرا قانونگذاران آلمانی طرح تقویت صندوق کمک به خروج از بحران منطقه یورو را تصویب کردند. اما تصویب این طرح قابل پیش‌بینی بود و خوش‌بینی نسبت به آن دوام اندکی داشت. این در شرایطی است که روز پنج‌شنبه در نیویورک، پس از آن که آمار نشان داد تعداد افرادی که برای نخستین‌بار برای دریافت مزایای بیکاری درخواست کرده‌اند به کمترین سطح ظرف پنج ماه گذشته رسیده است، شاخص میانگین صنعتی داوجونز رشد کرد. دولت آمریکا همچنین برآورد خود را از رشد اقتصادی در دوره آوریل تا ژوئن افزایش داد. اما دیگر گزارش‌های اقتصادی ضعیف بودند. یک گروه تجاری گزارش داد مدیران ارشد بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی نسبت به چشم‌انداز اقتصادی بدبین‌تر از سه ماه قبل هستند. همچنین در ماه اوت افراد کمتری برای خرید مسکن قرارداد امضا کرده‌اند که دومین ماه متوالی کاهش در قراردادها به شمار می‌رود. روز پنج‌شنبه، شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳/۱ درصد جهش کرد و به ۹۸/۱۱۱۵۳ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸/۰ درصد رشد کرد و به ۴۰/۱۱۶۰ واحد رسید. اما شاخص نسدک کامپوزیت ۴/۰درصد کاهش یافت و در رقم ۷۶/۲۴۸۰ واحد ثابت شد.