امید‌ها به نجات یورو افزایش یافت

مرکل در پارلمان آلمان پس‌از تصویب طرح مورد نظرش-عکس:AP

گروه بین‌الملل- پارلمان آلمان با اکثریت آرا طرح تقویت صندوق کمک به خروج از بحران حوزه یورو را تصویب کرد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، از میان ۶۲۰ نماینده پارلمان آلمان، ۵۲۳ نماینده به این طرح رای موافق دادند، ۸۵ نفر رای منفی و سه نفر رای ممتنع دادند. ۹ نماینده هم در جلسه رای‌گیری حضور نداشتند. این رای‌گیری در پارلمان آلمان به عنوان آزمونی برای اقتدار آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور تلقی می‌شد به این دلیل که بعضی از اعضای دولت ائتلافی تاکید کرده ‌بودند که با طرح تقویت این صندوق مخالفت خواهند کرد. این طرح دیروز در مجلس سنای آلمان به رای گذاشته ‌شد و انتظار می‌رفت که در آنجا نیز تصویب شود.در چارچوب این طرح جدید، سهم آلمان در تامین پول صندوق مالی حوزه یورو از ۱۲۳ میلیارد یورو به ۲۱۱ میلیارد یورو افزایش خواهد یافت.

اما بسیاری از آلمانی ها با اعطای کمک مالی بیشتر به کشورهای بحران زده حوزه یورو مانند یونان مخالفند. هم‌زمان در آتن، پایتخت یونان، در بیرون ساختمانی که بازرسان بین‌المللی سرگرم ارزیابی استحقاق آن کشور برای دریافت کمک‌های مالی بیشتر هستند، تظاهراتی شکل گرفت. صدها نفر از کارمندان دولت که در مقابل این ساختمان تجمع کردند از سیاست‌های ریاضت اقتصادی جدید یونان که شامل کاهش شغل‌های دولتی و مالیات جدید بر املاک است، خشم خود را نشان دادند. برای تصویب نهایی طرح تقویت صندوق مالی حوزه یورو همه ۱۷ کشور عضو این حوزه باید با آن موافقت کنند. تا کنون فقط ۱۰ کشور این طرح را تصویب کرده‌اند. بر اساس این طرح حجم صندوق مالی حوزه یورو به ۴۴۰ میلیارد یورو افزایش پیدا خواهد کرد و به این ترتیب پول بیشتری برای کمک به کشورهای بحران‌زده حوزه یورو در دسترس خواهد بود.

اگرچه رای موافق اکثریت قاطع نمایندگان پارلمان آلمان، پیروزی شیرینی برای خانم مرکل به شمار می‌رود اما برای نجات اقتصاد بحران زدۀ همسایه‌های اروپایی بدهکار و نجات واحد پولی یورو، اتحادیه اروپا هنوز باید گام‌های بیشتری بردارد.

پیر اشتاینبروک وزیر دارایی سابق و رقیب بالقوه مرکل در انتخابات سال ۲۰۱۳ آلمان در همدردی با یونانی‌ها گفت:«یونان ۳۳۰ میلیارد یورو از خدمات عمومی خود کاسته ‌است. سپاسگزار می‌شدم اگر دولتمردان آلمان به کوشش‌های یونانی‌ها کمی بیشتر احترام می‌گذاشتند. نمی‌دانم اگر دولت آلمان ۳۳۰ میلیارد یورو از هزینه‌های خدمات عمومی می‌کاست میدان پشت سرمان چه وضعی می‌یافت. مطمئن هستم برای آلمان‌ها آنچه یونانی‌ها از سر می‌گذرانند تلخ‌تر می‌بود.» آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، نهادهای بین‌المللی مالی از جمله صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا، وام و کمک بیشتر به یونان را منوط به کاهش بیشتر هزینه‌های دولت یونان کرده‌اند. این امر شرایط را برای یونانی‌ها روز به روز مشکل‌تر می‌کند. یونانی‌های به تنگ آمده نیز روزی نیست که دست به اعتراض و اعتصاب نزنند.همزمان با این تحولات، جورج پاپاندرئو، نخست وزیر یونان مرحله جدیدی از گفت‌و‌گوهای خود با مقام‌های اروپایی را برای دریافت مرحله تازه کمک‌های مالی از سر‌گرفته است. پاپاندرئو دیروز- جمعه- در ورشو، پایتخت لهستان با رییس شورای اروپا دیدار کرد و سپس به پاریس رفت تا با نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه مذاکره کند. سارکوزی گفته است پس از دیدار روز جمعه با پاپاندرئو راهبرد مشترک فرانسه و آلمان برای کمک به یونان را اعلام خواهد کرد. نیمی از تولید اقتصادی منطقه یورو به فرانسه و آلمان تعلق دارد. سران منطقه یورو در ماه ژوئیه درباره بسته دوم کمک‌های مالی به یونان به توافق رسیدند ولی پس از آن یونان از انجام تعهدات اجرایی مربوط عقب افتاد و همین موضوع نگرانی از احتمال ورشکستگی این کشور را افزایش داده ‌است. یونان از تصویب طرح تقویت صندوق کمک به خروج از بحران حوزه یورو در پارلمان آلمان که پنج‌شنبه صورت گرفت، استقبال کرده‌ است.