تشکیل کمیسیون عالی انتخابات در سوریه

شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه خفیف‌تری را برای سوریه ارائه کرد

گروه بین‌الملل- کمیسیون عالی انتخابات سوریه با دستور «بشار اسد» رییس‌جمهوری این کشور تشکیل شد.

به گزارش ایلنا به نقل از سانا، بشار اسد دیروز ـ‌چهارشنبه‌ـ دستوری صادر کرد که بنا بر آن کمیسیون عالی انتخابات سوریه تشکیل شد. بنا بر این دستور، این کمیسیون پنج عضو اصلی و پنج نفر عضو علی‌البدل دارد و همه اعضای اصلی و علی‌البدل آن قضات سوری هستند. طبق این گزارش، این دستور از زمان صدورش لازم‌الاجراست.

این دستور در حالی صادر می‌شود که سوریه همچنان شاهد برگزاری تظاهرات در شهرها و روستاهای مختلف است.

مخالفان سوری در واشنگتن خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه برای جلوگیری از بمباران غیرنظامیان توسط هواپیماهای جنگی دولتی شدند. این مخالفان که نام تشکیلات خود را «سازمان عمومی انقلاب سوریه» گذاشته‌اند، در کنفرانسی مطبوعاتی در واشنگتن از جامعه بین‌المللی خواستند تا تدابیر لازم را برای حمایت از غیرنظامیان اتخاذ کند.

مخالفان نظام حاکم بر سوریه اعلام کردند که در حمله نیروهای امنیتی و ارتش به نقاط مختلف در این کشور ۱۲ نفر کشته شدند. همچنین سه‌شنبه ده‌ها تانگ و زره‌پوش با حمایت چندین بالگرد به شهر«الرستن» در استان «حمص» حمله کردند و با نیروهای متمرد ارتش درگیر شدند.

سازمان عمومی انقلاب سوریه گفت: «یک تانک در شهر البیاضه در استان حمص به علت اصابت خمپاره به آتش کشیده شد.» مسوولیت حمله به این تانک را «گردان خالد بن ولید» که سربازان فراری ارتش آن را تشکیل داده‌اند، به عهده گرفت.

همچنین در روستای «حولا» هزاران نفر از روستائیان مخالف بشار اسد تجمع کردند و طی آن تشکیل، گردان جدیدی از سربازان فراری ارتش را اعلام کردند. سربازان فراری در نواری ویدیوئی گفتند که ارتش آزاد سوریه تشکیل گردان «علی ابن ابی طالب (ع)» را در حولا واقع در استان حمص اعلام می‌کند.

در تحولی دیگر کشورهای اروپایی درخواست قبلی خود برای تحریم فوری دولت بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه در چارچوب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را کنار گذاشته‌اند.

بنا به گزارش رویترز، پیش‌نویس این قطعنامه که توسط بریتانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال و با حمایت آمریکا تهیه شده است، فقط در صورتی مساله تحریم را مطرح می‌کند که سرکوب معترضان پایان نیابد.

بنا بر این گزارش، این نسخه تازه با هدف جلب حمایت چین و روسیه تهیه شده است که با تحریم‌ها مخالف هستند. این پیش نویس «پایان فوری کلیه خشونت‌ها»را تقاضا می‌کند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند برای رای‌گیری تا پایان هفته برنامه‌ریزی می‌کنند.

در متن این پیش‌نویس آمده است که ۱۵ عضو شورای امنیت «عزم خود را بیان می‌کنند که در صورت اطاعت نکردن سوریه از این قطعنامه، تدابیر هدفمند از جمله تحریم‌ها را اتخاذ کنند».

ماه گذشته آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار تحریم بشار اسد، اعضای خانواده و یاران نزدیکش می‌شد را پیشنهاد کردند. اما روسیه و چین تهدید کرده‌اند که هرگونه قطعنامه تحریمی علیه سوریه را وتو خواهند کرد.

سایر کشورهایی که با تحریم‌ها مخالفند شامل بلوکی از اقتصادهای در حال ظهور از جمله هند و برزیل هستند.

طبق این گزارش، بعضی از کشورها نگران هستند که هرگونه دخالت خارجی در سوریه به بحران خیلی وسیع‌تری دامن بزند، زیرا اقدام ناتو در لیبی موضع‌گیری این کشورها را تشدید کرده است. آنها می‌گویند که ناتو از قطعنامه سازمان ملل برای حفاظت از جان غیرنظامیان فراتر رفت.

یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفت که آنها خواهان فرستادن «پیامی شدید و یک‌صدا برای اطمینان از این مساله هستند که حکومت اسد در مقابل درخواست‌های جامعه جهانی ناشنوا باقی نماند».

دولت سوریه خشونت‌ها را به گروه‌های «مسلح تبهکار» که از حمایت خارجی برخوردارند، نسبت می‌دهد.