هدف، ایجاد فتنه در لبنان است

عکس: رویترز

احسان ابطحی

سید حسن نصرالله، دبیر‌کل حزب‌الله لبنان، روز شنبه طی سخنانی تاکید کرد که چهار عضو این گروه که از سوی دادگاه بین‌المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان متهم شده‌اند، هیچگاه دستگیر نخواهند شد. او همچنین ضمن رد اتهامات مطرح شده از سوی این دادگاه آن را توطئه‌ای برای ایجاد اختلاف‌ میان شیعه و سنی توصیف کرد. به گزارش منابع خبری، این سخنان

سید حسن نصرالله، اولین واکنش او به اعلام جرم دادگاه بین‌المللی رسیدگی به دادگاه ترور رفیق حریری از زمان انتشار حکم این دادگاه در روز پنج‌شنبه است.

حکم دادگاه بین‌المللی ترور حریری که پس از مدت‌های طولانی منتشر شد بار دیگر باعث گمانه‌زنی‌ها درباره ترور او در محافل سیاسی شد، سیاستمدار و میلیاردری که در مورد عملکردش تفسیر‌های متفاوتی وجود دارد. بسیاری از طرفداران حریری او را به دلیل تلاش‌هایش برای بازسازی لبنان پس از ۱۵ سال جنگ داخلی ستایش می‌کنند و منتقدانش بر این باورند که دوران زمامداری او با فساد مالی همراه بوده و بسیاری از جنبه‌های زندگی عمومی در لبنان را تحت تاثیر قرار داده‌است.

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از سخنان روز شنبه خود تاکید کرد: «هیچ کابینه‌ای در لبنان قادر نخواهد بود این دستگیری‌ها را انجام دهد، نه در ۳۰ روز، نه در ۶۰ روز، نه در یک سال، نه در ۲ سال، نه در ۳۰ سال و نه حتی در ۳۰۰ سال.» دبیر‌کل حزب‌الله لبنان اضافه کرد: «‌آنچه در دادگاه رخ خواهد داد به طور غیابی انجام می‌شود، دادگاهی که رای آن از هم‌اکنون صادر شده‌است.»

این در شرایطی است که به گفته کارشناسان مسایل حقوقی، لبنان ۳۰ روز فرصت دارد تا افراد متهم را دستگیر کند. همچنین ممکن است دادگاه یک در‌خواست عمومی برای دستگیری مظنونان صادر کند. اگر مظنونان مورد نظر دادگاه بین‌المللی در این مدت دستگیر نشوند، دادگاه به احتمال زیاد به طور غیابی رسیدگی به اتهامات آنان را یک ماه بعد از مهلت ۳۰ روزه آغاز خواهد کرد.

با وجود آنکه نام افراد مظنون منتشر شده‌است اما جزئیات اعلام جرم علیه این افراد هنوز محرمانه است. پیش از آنکه سید حسن نصرالله تاکید کند که چهار متهم نام برده شده عضو حزب‌الله لبنان هستند، باور همگان این بود که تنها دو نفر از آنان عضو این گروه هستند. دبیر‌کل حزب‌الله لبنان در سخنان خود دو نفر از این افراد را از اعضای بلند‌پایه این گروه توصیف کرد. او همچنین اضافه کرد که این چهار نفر تاریخ افتخار‌آمیزی در مقاومت در برابر اسرائیل دارند.

در میان این چهار نفر نام مصطفی بدرالدین، از خویشاوندان نزدیک عماد مغنیه، فرمانده بلند‌پایه پیشین حزب‌الله لبنان دیده می‌شود.

اتهامات دادگاه بین‌المللی رسیدگی به ترور حریری در شرایطی مطرح می‌شود که حزب‌الله لبنان هرگونه دخالت در ترور او را رد کرده‌است.

سید‌حسن نصرالله در همین‌باره گفت: «‌هدف ادعانامه دادگاه بین‌المللی رسیدگی کننده به ترور رفیق حریری و اعلام حکم بازداشت چهار نفر از اعضای حزب‌الله ایجاد فتنه در لبنان و به ویژه فتنه میان شیعه و سنی است.» دبیر‌کل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ «اکنون می‌گویم این ادعانامه به فتنه نخواهد انجامید». نصرالله یکی از مهم‌ترین دلایل پیش‌بینی خود در مورد این که این ادعانامه به «فتنه» نمی‌انجامد را وجود دولتی به ریاست نجیب میقاتی عنوان کرد که به گفته او همه اعضایش «یکرنگند».

رفیق بها‌الدین الحریری، دوبار و بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ و بار دوم از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ میلادی نخست‌وزیر لبنان بود. حریری در روز چهاردهم فوریه سال میلادی ۲۰۰۵ -۲۵ بهمن سال ۱۳۸۳- با انفجار حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم تی.‌ان.‌تی و در حالی که به سوی هتل سنت جرج در مرکز بیروت در حال حرکت بود، کشته ‌شد. در جریان این انفجار ۲۲ نفر دیگر نیز جان خود را از دست دادند.

در حالی که کشورهای غربی و در راس آنان ایالات‌متحده ابتدا سوریه و بعد حزب‌الله را متهم به ترور حریری کرده‌اند، این گروه شیعه لبنانی تاکید می‌کند که ترور نخست‌وزیر پیشین لبنان از سوی آمریکا و اسرائیل و با هدف پیشبرد برنامه‌های خاورمیانه‌ای آنها طراحی شده ‌است.

در همین رابطه و در لابه‌لای سخنرانی سید حسن نصرالله ویدئوهایی در معرفی کسانی پخش شد که به گفته او، بازرسان و محققان دادگاه بین‌المللی‌اند. افرادی که معرفی شدند و بیشترشان ماموران سابق اطلاعاتی و امنیتی در کشورهایی چون آمریکا، بریتانیا، آلمان و استرالیا بودند، کسانی‌اند که به گفته سید حسن نصرالله سابقه سال‌ها ماموریت علیه حزب‌الله داشته‌اند. یکی از این افراد، رابرت بییر بود که از ماموران سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) بوده و از چهره‌های مشهور رسانه‌ای در زمینه مسائل اطلاعاتی و امنیتی در جهان است.

در سخنرانی سید حسن نصرالله ویدئویی از مصاحبه شبکه تلویزیونی الجدید لبنان با رابرت بییر پخش شد که او در آن می‌گفت پانزده سال مامور جستجو و از میان بردن عماد مغنیه، فرمانده نظامی پیشین حزب الله بود که سه سال پیش در سوریه ترور شد. سید حسن نصرالله به عنوان دلیلی دیگر برای اثبات سیاسی بودن دادگاه بین‌المللی گفت که این دادگاه از آغاز، صرفا تحقیقات خود را روی جریان خاصی در لبنان متمرکز کرده و هیچگاه فرضیه‌های دیگر را در نظر نگرفته است. او به شواهدی اشاره کرد که سال گذشته ارائه داد و از احتمال دست داشتن اسرائیل در ترور رفیق حریری حکایت می‌کرد. سید حسن نصرالله اضافه کرد با این که شواهد به دادگاه بین‌المللی عرضه شده، اما این دادگاه حاضر نشده است درباره آنها تحقیقات کند و فرضیه احتمال دست داشتن اسرائیل را هم در نظر گیرد.