گروه بین‌الملل- دیروز، چهارشنبه، بورس‌های جهان وضع متفاوتی داشتند؛ زیرا پس از آنکه غول الکترونیک اروپا درمورد سود خود هشدار داد، خوش‌بینی‌‌ها مبنی بر این که یونان از بازپرداخت بدهی‌ها اجتناب نخواهد کرد از میان رفت. در آغاز معاملات اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۳۴/۵۷۷۰ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۲/۰ درصد افت کرد و به ۵۴/۷۲۹۶ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۱/۰ درصد تنزل کرد و به ۸۸/۳۸۷۲ واحد رسید. وال‌استریت نیز با کاهش کار خود را آغاز کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱/۰ درصد افت کرد و به ۱۲۰۷۶ واحد رسید و فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ با ۲/۰ درصد کاهش به ۷۰/۱۲۸۵ واحد رسید.

شرکت رویال فیلیپس الکترونیکس درمورد سود این شرکت هشدار داد. فیلیپس اعلام کرد تقاضای بدتر از حد انتظار تقاضا در اروپای غربی به عملکرد این شرکت در فصل دوم آسیب وارد کرده است. در آسیا، خرسندی از رای اعتماد پارلمان یونان به کابینه موجب افزایش بازارهای سهام شد. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۸/۱ درصد جهش کرد و به ۴۳/۹۶۲۹ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ اندکی رشد کرد و به ۹۷/۲۱۸۵۹ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۸/۰ درصد افزایش یافت و به ۹۰/۲۰۶۳ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۶۰/۴۵۳۲ واحد رسید. بورس‌های تایوان، اندونزی و فیلیپین نیز با افزایش روبه‌رو شدند. شاخص‌ها در سرزمین اصلی چین وضع متفاوتی داشتند؛ زیرا دولت پیش‌بینی کرد به دلیل وقوع سیل در برخی مناطق، تورم در ماه ژوئن بیش از پیش افزایش خواهد یافت. شاخص شانگهای کامپوزیت ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۳۰/۲۶۴۹ واحد رسید. اما شاخص شنزن کامپوزیت با تغییر اندک در رقم ۳۰/۱۰۸۸ واحد ثابت شد. امیدهای فزاینده مبنی براین که یونان از بازپرداخت بدهی‌ها اجتناب نخواهد کرد موجب افزایش وال‌‌استریت شد و روز سه‌شنبه شاخص‌ها برای چهارمین روز متوالی رشد کردند. پس از بسته شدن بازارسهام کابینه جورج پاپاندرو، نخست‌وزیر یونان، از مجلس این کشور رای اعتماد گرفت. این مساله به عنوان اولین گام در حل بحران بدهی یونان در نظر گرفته می‌شود. ارزش سهام شرکت‌های مواد و دیگر شرکت‌هایی که سود آنها به شدت به رشد اقتصادی جهان وابسته است، بیشترین افزایش را داشتند. ارزش سهام شرکت آلومینیوم‌سازی آلکوآ ۴ درصد جهش کرد.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱۶/۱۷ واحد یا ۳/۱ درصد افزایش یافت و به ۵۲/۱۲۹۵ واحد رسید. آخرین‌باری که این شاخص به مدت چهار روز متوالی رشد کرد در پایان ماه مه بود. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۶۳/۱۰۹ واحد یا کمتر از یک درصد رشد کرد و به ۰۱/۱۲۱۹۰ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۶۰/۵۷ واحد یا ۲/۲ درصد جهش کرد و در رقم ۲۶/۲۶۸۷ واحد ثابت شد.