اعلام برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

گروه بین‌الملل- باراک اوباما رییس جمهوری ایالات‌متحده قرار بود دیروز - چهارشنبه - در یک نطق تلویزیونی طرح‌هایش برای خروج اولیه هزاران نیرو از افغانستان را اعلام کند. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، او قرار بود دیروز بعدازظهر تاکید کند که ۳۰ هزار سرباز اضافی که در سال‌های اخیر به افغانستان اعزام شده‌اند، از ماه ژوئیه شروع به ترک آن کشور خواهند کرد و تا سال ۲۰۱۳ بیشتر آنها تخلیه خواهند شد. آمریکا هم اکنون حدود ۱۰۰ هزار نیرو در افغانستان دارد. گفته می‌شود که اختلاف‌هایی در داخل دولت آمریکا در مورد میزان و سرعت عقب‌نشینی وجود دارد. گمان می‌رود فرماندهان نظامی‌ارتش آمریکا خواهان محدود شدن شمار نیروهایی باشند که از این کشور خارج خواهند شد تا موفقیت‌های به دست‌آمده در مقابل طالبان در نبردهای اخیر معکوس نشود. اوباما درحالی قرار بود درباره طرح‌های کاهش نیرو‌ها در افغانستان سخنرانی کند که رابرت گیتس وزیر دفاع آن کشور اخیرا تایید کرده که آمریکا درحال انجام گفت‌وگوهایی با اعضای طالبان در افغانستان بوده‌است. این نخستین بار بود که دولت آمریکا به چنین تماسی با طالبان اذعان می‌کند. اوباما قرار بود ساعت هشت شب دیشب به وقت واشنگتن - چهار و نیم بامداد امروز به وقت تهران - از کاخ سفید سخنرانی کند.

خبرگزاری آسوشیتد‌پرس در همین رابطه گزارش داد که انتظار می‌رود او خروج پنج هزار سرباز در ماه آینده را اعلام کند.

سی ان ان هم گزارش داد که بیشتر ۳۰ هزار سربازی که اوباما طی طرح افزایش شدید نیروها در سال ۲۰۰۹ دستور استقرار آنها را داد، تا پایان ۲۰۱۲ از افغانستان خارج شوند.

براساس این طرح، ارتش آمریکا قصد دارد همه عملیات امنیتی را تا سال ۲۰۱۴ به نیروهای امنیتی افغان تحویل دهد.

انتظار می‌رود فرماندهان ارتش آمریکا از کاهش تدریجی نیروها حمایت ‌کنند، اما مشاوران دولت خواهان کاهشی بیشتر در ماه‌های آینده هستند. گیتس پیش‌تر در ماه جاری میلادی در مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو- گفت که «پیشرفت‌های ملموسی» در کارزار نبرد در افغانستان درحال به دست آمدن است. او اما در عین حال تاکید کرد که «اگر به شکلی مصمم، سازمان‌یافته و هماهنگ انتقال مسوولیت امنیتی به افغان‌ها را شروع نکنیم، ممکن است این دستاوردها مورد تهدید قرار بگیرد.» او گفت: «حتی درحالی که ایالات متحده در ماه آینده تخلیه را شروع می‌کند، من به همتایان خود [وزرای دفاع ناتو] اطمینان داده‌ام که ما هیچ شتابی برای حرکت به سوی درهای خروجی نخواهیم داشت.» اما بعضی معتقدند که دستاوردهای امنیتی، خروج سریعتر نیروهای آمریکایی را عملی‌تر می‌کند. همزمان فشار سیاسی فزاینده‌ای برای تخلیه ملموس نیروها بر دولت آمریکا وجود دارد. گروهی شامل ۲۷ سناتور آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، هفته پیش طی نامه‌ای خواستار تغییر در استراتژی آمریکا در افغانستان شدند. آنها نوشتند: «با توجه به موفقیت‌های آمریکا، اکنون لحظه‌ای مناسب برای شروع یک کاهش قابل توجه و مستمر نیروهاست که باید با هدف جابه‌جایی همه نیروهای رزمی‌معمولی انجام شود. هزینه‌های طولانی شدن جنگ از فواید آن بسیار فراتر می‌رود.» به گفته فعالان سیاسی درحالی که بسیاری از افغان‌ها قبول دارند که برای شکست دادن طالبان به وجود نیروهای آمریکایی نیاز است، اما از حضور آنها در کشورشان منزجرند. جنگ افغانستان هم اکنون در دهمین سال خود قرار دارد و شمار تلفات در میان غیرنظامیان به حداکثر میزان طی این سال‌ها رسیده است. خبرنگاران می‌گویند که غیرنظامیان افغان از نبرد خسته شده‌اند. بیشتر تلفات در اثر عملیات شورشیان روی می‌دهد اما هرگاه نیروهای خارجی در آن دست دارند، با خشم گسترده مواجه می‌شود.