بیشترین محبوبیت اوباما طی دو سال گذشته

باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده-عکس:AP

احسان ابطحی

بر ‌اساس نظر‌سنجی مشترک خبرگزاری آسوشیتد‌پرس و موسسه GfK که پس از عملیات کشتن اسامه بن لادن، سرکرده گروه تروریستی القاعده، انجام شده، محبوبیت باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، به بالاترین حد خود در دو سال اخیر - ۶۰ درصد- رسیده‌است و بیش از نیمی از آمریکایی‌ها بر این باورند که او شایستگی انتخاب مجدد به عنوان رییس‌جمهوری را دارد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، در اخباری نگران‌کننده برای جمهوری‌خواهان، محبوبیت اوباما نه تنها در بخش سیاست‌خارجی که در بخش اقتصادی هم افزایش یافته است و افراد مستقل آمریکایی، یعنی کسانی که وابستگی حزبی به دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان ندارند، پس از آنکه طی دو سال اخیر از اوباما دلسرد شده‌بودند، بار دیگر به او علاقه‌مند شده‌اند. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان و تحلیلگران امور انتخاباتی گروه افراد مستقل نقشی بسیار کلیدی در انتخابات ایالات‌متحده از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی دارند.

اکنون اکثریت قاطعی از افکار عمومی آمریکا بر این باورند که اوباما رهبری قدرتمند است می‌تواند آمریکا را امن نگه دارد. اکنون نزدیک به سه چهارم - ۷۳ درصد - مردم ایالات‌متحده تاکید می‌کنند که مطمئن هستند اوباما می‌تواند به طرزی تاثیر‌گذار تهدید‌های تروریستی را مدیریت کند. محبوبیت اوباما همچنین در مورد مسایلی همچون افغانستان، عراق و روابط ایالات‌متحده با سایر کشورها افزایش یافته است.از سوی دیگر و با وجود روند کند بهبود اقتصادی پس از رکود بزرگ، ۵۲ درصد از آمریکایی‌ها اکنون مدیریت اقتصادی اوباما را تایید می‌کنند و به او بالاترین نمره از آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش را می‌دهند. همچنین ۵۲ درصد از مردم ایالات‌متحده نحوه مدیریت اوباما در معضل نرخ بالای بیکاری در این کشور را تایید می‌کنند. این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی، نرخ بیکاری در ایالات‌متحده ۹ درصد است.با این وجود موضوع اقتصاد، همچنان مهم‌ترین موضوع از نظر مردم آمریکا است.

تاثیرات چشم‌انداز مالی دولت آمریکا هم به دنبال گزارش مثبت اشتغال که جمعه هفته گذشته منتشر شد، در نظرات مردم ایالات‌متحده آشکارا به چشم می‌خورد، گزارشی که نشان می‌داد شرکت‌های آمریکایی افراد بیشتری را نسبت به گذشته استخدام می‌کنند. اکنون تعداد آمریکایی‌هایی که می‌گویند وضعیت اقتصاد در ماه گذشته بهبود یافته است و بسیار محتمل است که این وضعیت در سال‌های آینده نیز ادامه یابد، افزایش یافته است.

همچنین تعداد آمریکایی‌هایی که می‌گویند کشورشان در مسیر صحیحی قرار دارد افزایش یافته‌است. ۴۵ درصد آمریکایی‌ها اکنون بر این باورند که ایالات‌متحده در مسیر درستی قرار دارد، این در حالی است که در ماه مارس تنها ۳۵ درصد چنین باوری داشتند. با این وجود، ۵۲ درصد آمریکایی‌ها هنوز بر این باورند که آمریکا در مسیری نادرست قرار دارد. این آمار به معنای آن است که اوباما هنوز باید اقدامات زیادی انجام دهد تا عموم مردم را قانع کند که اقداماتش باعث قرار گرفتن آمریکا در مسیری درست شده است.با این همه شماری بر این باورند که به اندازه کافی درباره اوباما می‌دانند تا به گزینه «آمریکا در مسیر درستی قرار دارد» رای دهند.

افزایش محبوبیت سیاسی اوباما در مقطع زمانی بسیار مهمی رخ می‌دهد. او در حال آغاز مبارزات انتخاباتی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده است و در روزهای اخیر مذاکرات او با جمهوری‌خواهان درباره چگونگی کاهش بدهی‌های دولتی آغاز شده‌است. هنوز اما مشخص نیست که افزایش محبوبیت اوباما که به دنبال کشتن بن لادن رخ داده ‌است، تا چه مدتی پایدار خواهد ماند.

بر اساس نظر‌سنجی انجام شده مردم ایالات‌متحده قاطعانه عملیات نظامی شبانگاهی و مخاطره‌آمیز کماندو‌های آمریکایی در منطقه ابیت آباد پاکستان را که به کشته شدن بن لادن منجر شد، تایید می‌کنند. با این حال این عملیات نتوانست نظر آنان را نسبت به جنگ افغانستان تغییر دهد و همچنان اکثریت آمریکایی‌ها با این جنگ مخالف هستند و اکثریت قاطعی از مردم این کشور، برنامه اوباما برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان تا سال ۲۰۱۴ را تایید می‌کنند.پیش از این، محبوبیت اوباما در ماه مارس ۵۳ درصد بود اما کمترین میزان محبوبیت او به میانه پاییز سال گذشته و زمان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ایالات‌متحده باز می‌گردد که منجر به کنترل جمهوری‌خواهان بر مجلس نمایندگان و کاهش کرسی‌های دموکرات‌ها در مجلس سنا شد. در آن هنگام محبوبیت اوباما تنها ۴۷ درصد بود. بالاترین محبوبیت اوباما هم به ماه مه سال ۲۰۰۹ یعنی تنها چند ماه پس از ورود او به کاخ سفید، باز می‌گردد. در آن زمان محبوبیت اوباما ۶۴ درصد بود.اکنون ۵۳ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند که او شایستگی انتخاب مجدد را دارد و ۴۳ درصد بر این باورند که اوباما باید برکنار شود. این برای اولین‌بار است که بر اساس نظر‌سنجی آسوشیتدپرس و GfK، تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها می‌گویند که او لیاقت انتخاب دوباره را دارد و تعداد کمتری با این نظر مخالفند.