توافقات اقتصادی، تداوم اختلافات

هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده و ونگ ژیشان معاون نخست وزیر چین در واشنگتن-عکس:رویترز

گروه بین‌الملل- در روز پایانی مذاکرات اقتصادی و استراتژیک آمریکا و چین، ایالات‌متحده بر شدت انتقادات خود از سوابق حقوق بشری چین افزود اما این دو قدرت اقتصادی جهان توانستند از برخی اختلافات خود در زمینه اقتصاد بکاهند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خزانه‌داری آمریکا، تیموتی گیتنر گفت که پکن متعهد شد در قراردادهای دولتی خود حتی در سطح قراردادهای داخلی، بر فناوری‌های چینی تکیه نکند. چین این نرمش را در جهت برطرف کردن نگرانی‌های دراز مدت آمریکا از سیاست‌های این کشور در قبال کسب‌و‌کارهای خارجی نشان داده است.

به گزارش رویترز از سوی دیگر چین نیز به آمریکا توصیه کرد که برای کاهش کسری تجاری خود محدودیت صادرات فناوری‌های پیشرفته به چین را لغو نماید. مقام‌های چینی تاکید کردند لغو محدودیت صادرات تکنولوژی و فناوری های پیشرفته به چین موجب برقراری تعادل بیشتر در تراز تجاری دو کشور و افزایش رشد و رونق اقتصادی چین خواهد شد.

حقوق بشر اما همچنان موضوع مورد اختلاف دو طرف باقی ماند. هیلاری‌کلینتون، وزیرامور خارجه آمریکا در پایان مذاکرات دو روزه هیات بلندپایه چین و آمریکا گفت: «ایالات متحده و چین باید درباره اختلافاتشان صادق باشند و با قدرت و صریح آنها را مورد بررسی قرار دهند.» وی پیش از این از اقدامات دولت چین در سرکوب مخالفان به شدت انتقاد کرده بود و گفته بود که تلاش چین برای «مقاومت در برابر دموکراسی» با شکست مواجه خواهد شد. کلینتون این اظهارات را در مصاحبه با ماهنامه آتلانتیک چاپ آمریکا و همزمان با برگزاری مذاکرات اقتصادی و استراتژیک دو کشور اظهار داشت. پیش‌تر در روز دوشنبه هم جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا گفته بود که واشنگتن و پکن در مورد مسائل مربوط به حقوق بشر با یکدیگر اختلاف نظر شدید دارند.

هیلاری کلینتون فقط سرکوب مخالفان در چین را مورد انتقاد قرار نداد. بلکه به نظر می‌رسید که او در اظهاراتش به این موضوع اشاره می‌کند که نظام فعلی حاکم بر چین سرانجام فرو خواهد پاشید و دموکراسی حکمفرما خواهد شد.وزیر امور خارجه آمریکا در این مصاحبه گفت که مقامات چینی سعی دارند با محدود کردن آزادی‌ها روند تاریخ را متوقف کنند، اقدامی که او آن را تلاشی مذبوحانه توصیف کرد.

در مذاکرات دو روزه این دو کشور، دای بینگو مشاور ارشد وزیر خارجه چین تاکید کرد آمریکا و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان منافع مشترک اقتصادی و تجاری زیادی دارند و رشد و رونق اقتصادی دو کشور به دیگری وابسته است.

مذاکرات راهبردی چین و آمریکا در زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی تجاری امنیتی و مسائل مهم بین‌المللی انجام شده است. باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با ونگ ژیشان معاون نخست وزیر چین و رییس هیات اعزامی چین به واشنگتن دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. اوباما از چین خواست تا با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی و تجاری مناسب به رشد متوازن اقتصاد جهانی و تامین منافع مشترک دو کشور کمک کند. سفر ماه ژانویه هو جین تائو رییس‌جمهوری چین به آمریکا نیز موجب کاهش چشمگیر تنش در روابط دو کشور در زمینه مسائل سیاسی و اقتصادی شده است. چین و آمریکا طی ماه‌های اخیر یکدیگر را به دخالت در بازار ارز متهم کرده‌اند. آمریکا بر این باور است که چین با پایین نگه داشتن ارزش یوآن در برابر دلار به گسترش تجارت ناعادلانه در جهان دامن می‌زند. چین نیز بر این باور است که افزایش کسری بودجه آمریکا به روند نزولی ارزش دلار کمک می‌کند و این مساله تهدیدی جدی علیه اقتصاد جهانی است.

مازاد تجاری چین در ماه آوریل به بیش از ۴/۱۱میلیارد دلار رسیده که این رقم بیشتر از پیش‌بینی‌های نخستین بوده است.

تیموتی گیتنر وزیر دارایی آمریکا در آغاز مذاکرات راهبردی اقتصادی با چین ضمن اتخاذ لحنی ملایم در مسائل اقتصادی تاکید کرده بود که پکن طی سال‌های اخیر پیشرفت خوبی در زمینه اصلاح سیاست‌های ارزی و کاهش وابستگی اقتصاد به صادرات داشته است ولی این پیشرفت‌ها هنوز کافی نیست.