گروه بین‌الملل- گزارش شاهدان عینی حاکی است که نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی -ناتو- روز سه‌شنبه به اهدافی در ترابلس حمله کرده‌اند و محل زندگی معمر قذافی، حاکم لیبی چند بار مورد هدف قرار گرفته است. به گزارش منابع خبری، قذافی از ۱۰ روز پیش که یکی از پسرها و سه نوه‌اش در جریان حمله نیروهای ناتو کشته شدند، در انظار عمومی دیده نشده است.

مقام‌های دولت لیبی می‌گویند که در جریان حمله روز سه‌شنبه نیروهای ناتو، چهار تن از فرزندان قذافی زخمی شده‌اند که حال دو تن از آنها وخیم گزارش شده است. این مقام‌ها خبرنگاران را به بیمارستانی بردند که در پی موج انفجار، شیشه هایش خرد شده بود. هدف اصلی حمله، یک برج مخابراتی در نزدیکی این بیمارستان بوده که تخریب شده است.یک شاهد عینی در همین باره گفت: «ردیابی این هدف‌گیری‌ها نشان می‌دهد دست‌کم یک موشک به طور مستقیم به سمت محل سکونت قذافی شلیک شده است.»

گزارش‌ها حاکی است که دخالت نظامی نیروهای ناتو در لیبی به نوعی به بن بست رسیده است و نه معترضان توانسته‌اند پیشروی کنند و نه نیروهای وفادار به قذافی موفق شده‌اند به مناطق تحت کنترل معترضان وارد شوند. این در حالی است که روز دوشنبه گزارش شد که نیروهای ناتو، چهار حمله به پایگاه تسلیحاتی نیروهای وفادار به قذافی انجام دادند. یکی از سخنگویان انقلابیون لیبی گفت که این انبار مهمات در تاسیسات بتونی زیرزمینی قرار دارد و مشخص نیست چقدر تخریب شده است ولی با هر حمله، انفجارهای پی در پی دیگری هم به گوش می‌رسید.

همچنین گفته شده است که حملات هوایی به تشکیلات حامیان قذافی در شرق مصراته ادامه دارد. شاهدان عینی وقوع این حملات را تایید می‌کنند ولی دولت لیبی، حمله ها در نزدیکی مصراته را تکذیب کرده است. بن بست لیبی در دستور مذاکرات دبیرکل سازمان ملل هم قرار گرفته است. فرانسه، بریتانیا و ایالات‌متحده که از حامیان اصلی دخالت نظامی برای حفظ جان شهروندان لیبی بودند، خواستار افزایش تحریم‌ها بر حاکمیت معمر قذافی شدند اما برای چنین قطعنامه‌ای نیاز به متقاعد شدن چین و روسیه دارند که کار دشواری است. آمریکا، بریتانیا و فرانسه گفته‌اند با افزایش تحریم‌ها و فشار بیشتر بر قذافی، می‌توان تشکیلات او را زودتر از پا انداخت. تشکیلات معترضان که به عنوان تشکیلات دولت موقت شناخته می‌شود، توانسته است با فروش نفت، صاحب بودجه شود و صندوقی بین‌المللی هم برای استفاده از آن در مخارج و مصارف شرق لیبی تشکیل شده است. ناتو از حدود یک ماه پیش فرماندهی عملیات بین‌المللی برای برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی را برعهده دارد. این عملیات برای اجرای قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز شده‌است.