گروه بین‌الملل- در بحبوحه اوج گیری اختلافات ارضی چین و ژاپن بر سر چند جزیره، چین مانور دریایی وسیعی را در دریای چین شرقی آغاز کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در این مانور، یازده ناو و هشت هواپیما مشارکت دارند که برخی از آنها به آژانس‌های رصد زیر دریایی و شیلات چین تعلق دارند. به گزارش خبرگزاری دولتی شین هوا، «برخی از این شناورها در آب‌های مورد اختلاف مورد برخوردهای خصمانه قرار گرفته‌اند.»

چین تایید کرده است این مانور دریایی روز جمعه آینده برگزار می‌شود اما محل دقیق آنرا اعلام نکرده است.

چین، تایوان و ژاپن هر سه نسبت به این جزایر که به ژاپنی سن کاکو و به چینی دیا اویو نامیده می‌شوند، ادعای ارضی دارند.

کنترل این جزایر که در جنوب اوکیناوا و شمال تایوان واقع شده‌اند در دست ژاپن است.

ژاپن به تازگی این سه جزیره را از مالک خصوصی ژاپنی آن خریداری کرد که این اقدام، به اعتراضات دیپلماتیک و خیابانی در چین منجر شد.

از آن تاریخ تاکنون، کشتی‌های چینی و ژاپنی به تناوب وارد آب‌های این جزایر شده‌اند و ژاپن نسبت به وقوع برخوردی خطرناک در این آب‌ها هشدار داده است.

چین بزرگترین شریک تجاری ژاپن محسوب می‌شود اما اوج‌گیری این اختلاف ارضی، آثار اقتصادی هم به همراه داشته و آژانس‌های مسافرتی دو کشور از کاهش تقاضا برای سفرهای متقابل خبر می‌دهند.

روز جمعه شرکت هواپیمایی چینی اسپرینگ نیز پروازهای خود در مسیر شهر شانگهای چین به ساگای ژاپن را در واکنش به اعتراضات اینترنتی شهروندان چینی لغو کرد.

یک سخنگوی این هواپیمایی به خبرگزاری رویترز گفت: «ما این خط پروازی را در احترام به احساسات معترضان اینترنتی لغو کردیم.»

ایالات متحده آمریکا طرفین مناقشه را به آرامش دعوت کرده است و هفته گذشته، ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا به همین منظور به توکیو و پکن سفر کرد.

اما رسانه‌های ژاپنی از برگزاری یک مانور مشترک دریایی آمریکا و ژاپن در هفته‌های آتی خبر می‌دهند، مانوری که در آن، بازپس‌گیری یک جزیره اشغال شده فرضی پیش‌بینی شده است.