گروه بین‌الملل- با تداوم مشکلات اقتصادی اروپا و ایالات متحده، چین با افت تقاضای خارجی برای کالاهای خود روبه‌رو است و به این ترتیب آهنگ رشد اقتصاد این کشور برای هفتمین فصل متوالی کند شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، نرخ رشد اقتصاد چین در دوازده ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۱۲، ۴/۷ درصد گزارش شد، میزانی که سه ماه قبل، یعنی دوازده ماه منتهی به ژوئن ۶/۷ درصد بود.

با این حال نشانه‌هایی هم از بهبود اقتصاد چین به چشم می‌خورد. شاخص سهام بازار بورس هنگ کنگ ۷/۰درصد رشد کرده و سهام در شانگهای هم ۲/۱ درصد بالا رفته است. بخش عمده رشد چشمگیر اقتصاد چین در سال‌های اخیر ناشی از موفقیتش در صادرات بود و با ادامه بحران اقتصادی در منطقه یورو و بهبود آهسته اقتصاد آمریکا، این نگرانی به وجود آمده بود که رشد اقتصاد چین حتی به زیر هفت درصد برسد. با این حال مطابق آمار تازه‌ای که دولت چین منتشر کرده است، تولیدات صنعتی این کشور در دوازده ماه منتهی به سپتامبر امسال ۲/۹ درصد بیش از آنچه انتظار می‌رفته رشد کرده‌اند. در عین حال حجم معاملات بازار خرده‌فروشی در این دوره ۲/۱۴ درصد بالاتر از دوره مشابه سال قبل بوده است.

دولت چین برای جبران افت صادرات به اقدامات مختلفی دست زده تا تقاضای داخلی را تحریک کند. بانک مرکزی سقف ذخیره قانونی را برای بانک‌ها پایین آورده و به این ترتیب دست آنها را برای اعطای وام‌های بیشتر باز کرده است. همچنین نرخ بهره هم پایین آمده است.

علاوه بر اینها دولت بودجه‌ای ۱۵۰ میلیارد دلاری برای تقویت و بهبود امور زیربنایی اختصاص داده است.

با این حال این نگرانی وجود دارد که با توقف کمک‌های دولت، وضعیت اقتصادی به روال قبلی بازگردد.