شورای امنیت، ماموریت صلح‌‌بانان در سوریه را تمدید نکرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد/ عکس: Getty Images

گروه بین‌الملل- شورای امنیت با برگزاری نشستی به کار صلح‌بانان مستقر در سوریه پایان داد و اعلام کرد، یک دفتر سیاسی متشکل از ۲۰ تا ۳۰ کارشناس سیاسی، نظامی و مدنی در دمشق دایر خواهد شد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، شورای امنیت سازمان ملل نشستی را درباره سوریه پشت درهای بسته برگزار کرد و پس از بحث و بررسی اعضای این شورا، ژرار ارو، نماینده فرانسه در سازمان ملل و رییس دوره‌ای شورای امنیت اعلام کرد: شورای امنیت با تمدید ماموریت صلح‌بانان سازمان ملل مستقر در سوریه که ماموریت اصلی آنها یکشنبه پایان می‌یابد، موافقت نکرد و ماموریت ناظران بین‌المللی سوریه از این پس ادامه نخواهد داشت.

ادوارد مولای، معاون دفتر عملیات حافظ صلح سازمان ملل نیز بعد از نشست شورای امنیت اعلام کرد: ناظران بین‌المللی به شکل منظم از سوریه خارج خواهند شد و آخرین ناظر مستقر در سوریه جمعه آینده خاک این کشور را ترک خواهد کرد.

وی در عین حال تاکید کرد: دولت سوریه با ایجاد یک دفتر هماهنگی متعلق به سازمان ملل به جای ناظران بین‌المللی مستقر در این کشور موافقت کرده و سازمان ملل هم‌اکنون در حال رایزنی برای انتخاب رییس این دفتر است.

مولای اعلام کرد: کارکنان موجود در این دفتر ۲۰ تا ۳۰ تن خواهند بود و همگی آنها کارشناسان مسائل مدنی و حقوق بشری، نظامی و سیاسی خواهند بود و با نماینده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل که به‌زودی انتخاب خواهند شد، همکاری می‌کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که واشنگتن با تشکیل یک هیات ناظر کوچک در سوریه موافق است.

در همین شرایط ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل با ابراز تاسف از پایان ماموریت ناظران بین‌المللی در سوریه اعلام کرد: برخی طرف‌های بین‌المللی با دادن اسلحه به مخالفان به شعله‌ور شدن ناآرامی‌ها در سوریه کمک می‌کنند.

وی از مجامع بین‌المللی خواست تا از دولت سوریه و مخالفان مسلح بخواهند تا هر چه زودتر خشونت‌ها را پایان دهند و بر سر میز مذاکره بنشینند.

نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین خواستار برگزاری نشست گروه تماس سوریه در نیویورک شد و تاکید کرد که مسکو حضور ایران و عربستان را که در نشست پیشین گروه تماس که در ژنو برگزار شد شرکت نکرده بودند، در نشست نیویورک خواستار است.

پیشتر شورای امنیت اعلام کرده بود در صورتی که استفاده از سلاح‌های سنگین در درگیری‌های سوریه ادامه یابد و خشونت‌ها نیز همچنان در این کشور جاری باشد ماموریت ناظران بین‌المللی دیگر تمدید نخواهد شد.

بان کی مون،‌ دبیرکل سازمان ملل نیز ابراز امیدواری کرد هر چه سریعتر سازمان ملل بتواند جانشینی برای کوفی عنان، فرستاده مستعفی سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه بیابد. این در شرایطی است که منابع دیپلماتیک سازمان ملل اعلام کردند که اخضر الابراهیمی، دیپلمات ارشد الجزایری با درخواست برای جانشینی کوفی عنان موافقت کرده و برای فعالیت به عنوان نماینده سازمان ملل و کشورهای عربی در سوریه ابراز آمادگی کرده است.

چند منبع دیپلماتیک سازمان ملل که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند که مذاکرات چند روزه با الابراهیمی نتیجه داده و او با درخواست دبیرکل سازمان ملل موافقت کرده اما خواستار اختیارات بیشتری در ماموریت خود شده است.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه چین از دمشق و مخالفان خواست تا هر چه سریعتر به خشونت‌ها پایان دهند و با قبول میانجیگری‌های بین‌المللی سر میز مذاکره بنشینند.

پکن که هم‌اکنون میزبان بثینه شعبان، مشاور سیاسی و مطبوعاتی بشار اسد، ‌رییس‌جمهوری سوریه است اعلام کرد که سوریه گام‌های عملی برای پاسخ دادن به خواسته‌های معقول ملت این کشور برداشته است.

وزارت امور خارجه چین نیز به نقل از یانگ جیچی، وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که پکن از تحولات جاری و خشونت‌ها در سوریه بسیار نگران است و توقف هر چه سریعتر خشونت‌ها را خواستار است.

بثینه شعبان نیز در مصاحبه‌هایی با رسانه‌های چین تاکید کرد که برخی کشورهای منطقه با حمایت از مخالفان با اسلحه و پول و نیز مواضع کشورهای غربی در حمایت از آنها سوریه را به سوی جنگ داخلی سوق می‌دهند.

وی تاکید کرد: سخنان اخیر ریاض حجاب، نخست‌وزیر مستعفی این کشور مبنی بر اینکه دولت سوریه تنها ۳۰ درصد از خاک سوریه را در دست دارد، کذب محض است.

بثینه شعبان ادامه داد: هر کس که به دولت و نظام سوریه ایمان ندارد می‌تواند از نظام جدا شود اما باید بدانیم در شمار کسانی که از دولت سوریه جدا شده‌اند مبالغه زیادی شده است.

در همین شرایط لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز بار دیگر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت و آغاز انتقال قدرت در این کشور را خواستار شد.

وی مدعی شد که دولت سوریه هر روز در حال ضعیف‌تر شدن است و تاکید کرد: پاریس با مسلح کردن مخالفان سوری مخالف است چرا که وضعیت مخالفان و ترکیب گروه‌های حاضر در بین مخالفان هنوز مشخص نیست.

وی که در اردن و هنگام بازدید از اردوگاه آوارگان سوری دایر در این کشور سخن می‌گفت، عنوان داشت: تمام گزینه‌ها برای حل و فصل تحولات جاری در دستور کار قرار دارد که ایجاد منطقه پرواز ممنوع نیز یکی از آنها است.