گروه بین‌الملل- صندوق بین‌المللی پول(IMF) اعلام کرد که اقتصاد چین به شرایط «فرود نرم» رسیده است و هشدار داد اصلاحات جامع بیشتری برای اطمینان از رشد سالم در بلندمت باید صورت گیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که دیروز، (چهارشنبه)، در وب‌سایت خود منتشر کرد، از رهبران چین برای تعدیل سیاست‌ها به منظور مبارزه با مشکلاتی که اقتصاد جهان را مختل کرده است، تقدیر کرد. در این گزارش آمده است:«به رغم مشکلات فزاینده جهانی، به نظر می‌رسد اقتصاد چین فرود نرم را تجربه می‌کند.» «فرود نرم» اصطلاحی است که نشان می‌دهد آهنگ رشد اقتصادی به میزانی است که از رکود اجتناب شود، اما برای جلوگیری از تورم بالا چندان سریع نیست.

در این گزارش ذکر شده است چین از برخی ناهماهنگی‌ها،همچون مازاد تجاری کلان، در دومین اقتصاد بزرگ جهان کاسته و تورم را تحت کنترل درآورده است. صندوق بین‌المللی پول با اشاره به ریسک وام‌دهی بیش از حد بانک‌ها، خواستار تدوین قوانین موثرتر برای اطمینان از ثبات مالی است.

مارکوس رودلائر، رییس بخش آسیا و پاسفیک صندوق بین‌المللی پول، در این باره گفت: «به طور کلی مطمئن هستیم که چین درحال تجربه شرایطی است که آن را فرود نرم می‌نامیم. این مساله به معنی رشد اقتصادی حدود ۸ درصدی است. این رقم کمتر از رشد پیشین این کشور است اما همچنان بیشتر از آن چیزی است که در دیگر نقاط جهان شاهد آن هستیم.» به دلیل کاهش صادرات، هزینه مصرف‌کننده و تولیدات کارخانه‌ای، رشد اقتصادی چین در فصل دوم به کمترین سطح سه ساله یعنی رقم ۶/۷ درصد رسید. تحلیل‌گران براین باورند که رشد اقتصادی این کشور در نیمه دوم سال بهبود خواهد یافت اما همچنان ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود. این درشرایطی است که هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد اقتصادی چین برای سال ۲۰۱۲ را ۲/۰ درصد کاهش داد و رشد ۸ درصدی را برای این کشور برآورد کرد. این صندوق همچنین پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۳ به ۵/۸ درصد خواهد رسید.

درعین حال، برآورد اولیه از بخش تولیدی چین، که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان داد در ماه ژوئیه رکود در این بخش اندکی بهبود یافته است. شاخص خرید مدیران اچ‌.اس.‌بی.‌سی، از ۲/۴۸ واحد به ۵/۴۹ واحد افزایش یافت، اما سطح بیش از ۵۰ واحد نشان‌دهنده رشد است. با وجود آنکه افزایش ساخت و ساز به سرعت رشد اقتصادی را تقویت می‌کند، اما مقامات چین می‌گویند اقداماتی که برای مهار افزایش قیمت مسکن اتخاذ کرده‌اند همچنان ادامه خواهد داشت. رودلائر، اقتصاددان صندوق بین‌المللی پول، می‌گوید در بخش مسکن نشانه‌هایی از بهبود وجود دارد. او اضافه کرد: «ظرف ۱۰ سال گذشته شاهد سه چرخه مستغلات بوده‌ایم. لازم است این رونق و رکود در بخش مستغلات کاهش یابد. رشد اقتصادی سالم در بلندمدت به توانایی پکن در افزایش تقاضای داخلی و کاستن از وابستگی چین به سرمایه‌گذاری، به ویژه در بخش ساخت و ساز، بستگی دارد.»

او ادامه داد: «چین ظرفیت‌های عظیمی دارد و به رشد سریع خود ادامه خواهد داد، اما برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها باید تغییر کند. در این کشور اصلاحات بسیاری باید صورت گیرد.»