الگوی خارجی برای حل بحران سوریه را نمی‌پذیریم

بشار اسد در گفت‌وگو با شبکه۴ صدا و سیما

همزمان دویچه وله از احتمال حمایت روسیه از تشکیل دولت انتقالی بدون اسد در سوریه خبر داد

گروه بین‌الملل- در آستانه برگزاری نشست گروه تماس برای خاتمه دادن به بحران سیاسی سوریه، بشار اسد، رییس جمهوری این کشور، هر گونه راه حل بین‌المللی را مردود دانسته است. اسد در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که شامگاه پنج‌شنبه پخش شد، در مورد پیشنهادهایی که از خارج برای خاتمه دادن به پانزده ماه بحران سیاسی و خشونت در آن کشور ارائه می‌شود، گفت: «اصل کلی این است که هیچ الگوی غیر سوری و غیرملی را نمی‌پذیریم، چه از طرف کشورهای بزرگ تحمیل و چه از جانب کشورهای دوست یا غیره مطرح شود.»

رییس‌جمهوری سوریه بدون اشاره به طرحی خاص، گفت: «هیچ‌کس به اندازه ما سوری‌ها نمی‌داند چگونه مشکل سوریه را حل کند، لذا هر الگویی از خارج، صرف‌نظر از محتوای آن، مردود است.»

سخنان اسد در شرایطی انتشار می‌یابد که قرار است امروز شنبه، وزیران خارجه کشورهای گروه تماس - متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت و چند کشور منطقه - در ژنو تشکیل جلسه بدهند و انتظار می‌رود طرح جدید کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای خاتمه دادن به خشونت در سوریه، مبنای مذاکرات آنان تشکیل دهد.

جزئیات طرح عنان فاش نشده‌است اما از اظهارات برخی منابع نزدیک به شرکت‌کنندگان در نشست ژنو چنین بر می‌آید که این طرح، که در مشورت با قدرت‌های بزرگ از جمله روسیه و آمریکا تهیه شده، شامل تشکیل دولت انتقالی وحدت ملی است که برنامه آن پایان دادن به خشونت و برگزاری انتخابات آزاد در سوریه است.

به گزارش دویچه‌وله نماینده ویژه سازمان ملل برای حل بحران سوریه پیشنهاد تشکیل یک دولت موقت با مشارکت نمایندگان اپوزیسیون و دولت، احتمالا بدون بشار اسد را داده‌است. روسیه با پشتیبانی از این طرح برای نخستین بار از بشار اسد فاصله می‌گیرد.

به گفته‌ دیپلمات‌های سازمان ملل متحد، دولت روسیه حمایت خود را از طرح جدید کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل برای حل بحران سوریه اعلام کرده است. این طرح می‌تواند به معنای پایان حکومت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه باشد.

به گفته اسد حرکت اعتراضی مردم حاصل توطئه خارجی و همکاری عناصر سست عنصر داخلی است، رییس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با صدا و سیمای ایران در عین حال از طرح قبلی کوفی عنان برای خاتمه دادن به خشونت در این کشور طرفداری کرد، اما قدرت‌های خارجی را متهم کرد که مانع از موفقیت این طرح شده‌اند.

بشار اسد گفت که طرح عنان، طرح خوبی است و دولت سوریه از سر باورمندی آن را پذیرفت و در مورد دلیل استقبال خود از این طرح، افزود: «به خصوص بند مربوط به توقف خشونت‌ها که البته از نظر ما به معنای توقف عملیات مجرمانه گروه‌های تروریستی و توقف ارسال پول و سلاح از سوی کشورهای حامی آنها است، قابل قبول بوده است.»

اسد اضافه کرد که با وجود برخی اختلاف نظرها، تا کنون «همکاری خوبی» بین دولت سوریه و ناظران وجود داشته هر چند انتظار می‌رفته است آنان «به طور واضح آنچه را که در مورد عملیات تروریستی به چشم خود دیده‌اند به زبان بیاورند تا نشانه بی طرفی آنان باشد.»

رییس‌جمهوری سوریه در بخش‌های دیگری از این مصاحبه به تشریح ماهیت حرکت اعتراضی علیه حکومت پرداخت و گفت: «در این رویدادها، عوامل متعددی وجود دارد، عامل بین‌المللی، عامل منطقه‌ای و عامل داخلی که همه این عوامل دست به دست هم داد تا سوریه به سوی بحرانی بی سابقه کشانده شود.»

اسد گفت که عامل بین‌المللی با مواضع دولت‌های غربی مرتبط و در صدد اجرای سیاست استعماری آنهاست زیرا غربی‌ها «مخالف آن هستند که کشورها به طور مستقل از منافع خود دفاع کنند و وقتی چیزی برخلاف باورها، اصول و منافعشان باشد، نه بگویند، همانگونه که در مورد ایران در موضوع هسته‌ای اتقاق افتاد.»

رییس جمهوری سوریه علاوه بر کشورهای غربی، اتحادیه عرب را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت سوریه با «حمله نظامی» به لیبی مخالفت کرد و به همین دلیل هم حمله به سوریه در دستور کار قرار گرفت.

اسد در عین حال گفت که حمله نظامی به سوریه تبعات منطقه‌ای گسترده‌ای دارد و «به اعتقاد من این موضوع بسیار فراتر از محاسبات بعضی‌ها است و فکر نمی‌کنم آنها با داشتن کمی عقل، به سوی اقدام نظامی کشیده شوند.»