بازگشت نفت به قیمت نوامبر 2005

گروه بین‌الملل - در حالی که اوپک رسما کاهش ۲/۱میلیون بشکه‌ای عرضه نفت خام را تصویب کرد، قیمت نفت همچنان در حال کاهش یافتن است. بازارهای نفت آخرین روز کاری خود را در حالی سپری کردند که نفت خام در بورس نیویورک برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ به زیر ۵۷ دلار سقوط کرد.

این نشانه زمانی برای دبیرخانه اوپک بحرانی‌تر می‌نماید که عملا میزان کاهش تولید با احتساب کاهش‌های غیررسمی تولید بیش از ۵/۱میلیون بشکه در روز خواهد بود.

با در نظر گرفتن قیمت جدید نفت خام بهای طلای سیاه از روز ۱۲ جولای که نفت رکورد تاریخی ۴۰/۷۸ دلار به ثبت رسانید تا امروز ۲۸درصد کاهش یافته است.

این کاهش ارزش به اعضای اوپک یادآوری می‌کند که سال آینده را با بودجه‌های کلان آغاز نکنند.

بازار نفت که تا هفته اول سپتامبر یک بازار مستحکم به نظر می‌رسید به یک باره فرو ریخت.

کمتر کارشناسی در آن زمان پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها را در این مدت زمان کوتاه و با این میزان زیاد می‌کرد.

نخستین نشانه‌ها با ارائه گزارش‌های سازمان بین‌المللی انرژی مبنی بر کاهش میزان تقاضا نمایان شد.

بسیاری از کشورها با افزایش قیمت سوخت از افزایش مصرف جلوگیری کردند و ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان تصمیم گرفت نفت کمتری را به ذخایر استراتژیک خود تزریق کند.

در آخرین روز معاملاتی بورس نیویورک قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت که به عنوان نفت پایه آمریکا شناخته می‌شود به ۸۲/۵۶دلار رسید. این قیمت براساس گزارش پایگاه اینترنتی بلومبرگ نه تنها پایین‌ترین قیمت نفت خام در سال ۲۰۰۶ است، بلکه پایین‌ترین قیمت نفت از روز ۲۹ نوامبر سال ۲۰۰۵ تا به امروز نیز به حساب می‌آید. همچنین نفت برنت دریای شمال که در یک هفته گذشته در برابر سقوط به زیر ۶۰دلار مقاومت می‌کرد، در این روز به قیمت ۳۳/۵۹دلار در هر بشکه رسید. اما اخباری که از شرق آسیا بر روی خروجی خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته، نشان می‌دهد که در بورس‌های آسیایی وضعیت نفت هنوز به اندازه اروپا و آمریکا خراب نشده است.

کاهش ۶۸/۱دلاری بهای نفت در آمریکا دو روز پس از آنکه اوپک با کاهش ۴/۴درصد سقف تولید از اول نوامبر موافقت کرد، در حالی اتفاق افتاده است که هیچ تحلیلگری این پیش‌بینی را ارائه نکرده بود. یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقات انرژی و اقتصادی وینچستر در ماساچوست عقیده دارد که قبول کاهش تولید برای اوپک یک اتفاق شگفت‌انگیز بود چراکه کاهش تولید در زمان کاهش قیمت‌ها می‌تواند یک زیان دو چندان را به اعضای اوپک وارد کند. مایکل سنیچ اقتصاددان ارشد این موسسه در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر شرایط کاهش قیمت و ماندن در سطوح فعلی برای چند هفته ادامه پیدا کند بعید است برخی اعضای ضعیف‌تر اوپک همچون ونزوئلا و الجزایر بتوانند به توافق به عمل آمده پایبند بمانند. در صورتی که اجماع اوپک مبنی بر کاهش سقف تولید در ماه‌های آینده بشکند باید منتظر سقوط بیشتر قیمت‌های نفت در آینده باشیم. سقوطی که معلوم نیست تا کجا به پیش می‌رود.

اما شکیب خلیل وزیر انرژی و نفت الجزایر نظری متفاوت دارد و در این مورد می‌گوید: اوپک برای در دست گرفتن بازار نفت به کاهش بیشتر سقف تولید نیاز دارد. اما شاید خود شکیب خلیل بهتر از هر کس دیگری می‌داند که امکان کاهش بیشتر سقف تولید در شرایط فعلی بازار نفت یک ریسک بزرگ است. ریسکی که بسیاری از کشورهای عضو اوپک حاضر به قبول آن نیستند.