کره‌شمالی: تحریم‌های بین‌المللی اعلان جنگ است

بی‌بی‌سی- در حالی‌که مقامات آمریکا و کره جنوبی از احتمال آمادگی کره شمالی برای انجام دومین آزمایش هسته‌ای آن کشور خبر داده‌اند، دولت کره شمالی تحریم‌های بین‌المللی را به شدت محکوم کرده است. دولت کره شمالی در نخستین واکنش رسمی‌خود به تصویب قطعنامه تحریم‌های آن کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد، این اقدام را به منزله «اعلان جنگ» توصیف کرده و هشدار داده که کسانی که در صدد نقض حق حاکمیت این کشور برآیند متحمل ضرباتی بیرحمانه خواهند شد.

در این بیانیه آمده است که سازمان ملل متحد «حق‌مشروع» دولت کره شمالی برای دست زدن به اقدامات دفاعی برای جلوگیری از تهاجم خارجی را نادیده گرفته است.

کره‌شمالی مجددا ایالات متحده را مسوول تمامی‌تحولات اخیر دانسته و گفته است که دست زدن به تولید جنگ‌افزارهای اتمی‌نیز واکنشی در برابر سیاست خصمانه آمریکا بوده است.

در قطعنامه مصوب شورای امنیت بازرسی کشتی‌های تجاری که کره شمالی را ترک می‌کنند یا عازم آن کشور هستند پیش بینی شده و ایالات متحده گفته است آماده است با اعزام ناوهای خود، در اجرای این بخش از قطعنامه مشارکت کند.

ایالات متحده بر اجرای تمامی‌بندهای قطعنامه، از جمله بازرسی کشتی‌های ورودی و خروجی به آب‌های کره‌شمالی، تاکید دارد اما چین گفته است چنین اقدامی‌ می‌تواند باعث برخورد نظامی‌با کره شمالی شود و بر وخامت اوضاع بیفزاید.

به گفته ناظران، ممکن است هشدار کره شمالی در مورد واکنش تند نسبت به نقض حق حاکمیت خود اشاره‌ای به امکان متوقف کردن و بازرسی کشتی‌های آن کشور یا عبور ناوهای خارجی از مرزهای آبی و احتمالا صحه گذاشتن بر نگرانی چین در این مورد باشد.

همچنین، دیروز منابع اطلاعاتی کره جنوبی اعلام کردند که گزارش‌هایی را در مورد برخی تحرکات غیرعادی در محل انجام آزمایش اتمی ‌قبلی کره شمالی در هفته گذشته دریافت کرده‌اند و مقامات آمریکایی نیز بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، از رفت و آمد خودروهای سنگین در این منطقه خبر دادند.

تحلیلگران اطلاعاتی گفتند که ممکن است این تحرکات نشانه آماده شدن کره شمالی برای انجام دومین آزمایش اتمی ‌آن کشور باشد.

در مقابل، برخی از ناظران در کره‌جنوبی این نظر را مطرح کرده‌اند که ممکن است کره‌شمالی در نظر نداشته باشد در آینده نزدیک به یک آزمایش اتمی ‌دیگر دست بزند.

به گفته آنان، دولت کره‌شمالی در گذشته بارها برای جلب توجه افکار عمومی ‌جهانیان و وارد کردن فشار دیپلماتیک به تحرکاتی مثلا در محل‌های انجام آزمایش‌های موشکی خود مبادرت ورزیده است بی‌آنکه درصدد اجرای برنامه مشخصی باشد.

بنابراین، با توجه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تحریم تجاری و اقتصادی کره شمالی، ممکن است این کشور در نظر داشته باشد با وانمود کردن به آمادگی برای انجام یک آزمایش اتمی ‌دیگر، نسبت به سختگیری در اجرای این قطعنامه هشدار دهد.

در عین حال، خبرنگار بی بی سی در سئول، پایتخت کره جنوبی، به نقل از کارشناسان گزارش می‌کند که ممکن است کره‌شمالی برای دستیابی به اطلاعات کافی در مورد توانایی اتمی‌خود، به انجام یک آزمایش هسته‌ای دیگر نیاز داشته باشد.

این احتمال نیز مطرح شده که ممکن است قدرت انفجاری ناشی از آزمایش هفته گذشته کمتر از حد انتظار مقامات آن کشور بوده باشد.