گروه بین‌الملل- بزرگ‌ترین گروه تجاری آمریکا خواستار اعمال فشار بیشتر به چین برای رعایت قوانین و حقوق تجاری بین‌المللی شد. این برای اولین‌بار است که بخش خصوصی آمریکا رسما از کنگره درخواست کرده تا به وضعیت تجاری چین و ایالات‌متحده رسیدگی کند. در نامه بازرگانان آمریکایی به کنگره آمده است که چین علاوه بر دستکاری نرخ یوان که منجر به کسری تجاری در مقابل این کشور شده است، دیگر قوانین تجارت جهانی را نیز رعایت نمی‌کند. حمایت‌گرایی گسترده در کنار رعایت نکردن کپی‌رایت از مهم‌ترین عوامل اعتراض فعالان اقتصادی آمریکا است. رفتار‌های اقتصادی خارج از نظم جهانی چین باعث شده است تا شرکت‌های آمریکایی اکنون نتوانند در آسیا قدرت بگیرند و همین مساله از دلایل کاهش رشد اقتصادی چین است. گزارش‌های دپارتمان تجاری آمریکا نشان می‌دهد در حالی که میزان فروش کالا‌های آمریکایی در بسیاری نقاط در حال افزایش است، این مساله در آسیا سیر نزولی را طی می‌کند. بازرگانان آمریکایی در نامه خود به کنگره یادآور شده‌اند، در حالی که تا چندی قبل ایالات‌متحده بزرگ‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا بود، اکنون چین این جایگاه را به خود اختصاص داده است. لباس، کفش و محصولات پلاستیکی بزرگ‌ترین اقلام صادراتی چین به اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند.

مایرون برلیانت، معاون دفتر تجاری شرق آسیای ایالات‌متحده گفت: به دنبال طرح این دعوا در کنگره آمریکا اکنون لایحه افزایش تعرفه واردات محصولات چینی یکبار دیگر قدرت طرح پیدا می‌کند. این لایحه هم از سوی سناتور‌های دموکرات و هم سناتور‌های جمهوریخواه پشتیبانی می‌شود و به همین دلیل شانس رای آوردن آن بسیار زیاد است. سناتور چارلز شوم از حزب دموکرات و سناتور لیندزی گراهام از حزب جمهوریخواه از اصلی‌ترین حامیان این لایحه هستند. این لایحه مقرر می‌کند که تعرفه واردات کالا‌های چینی به آمریکا به میزان ۵/۲۷درصد افزایش پیدا کند.

این لایحه اکنون در شرایطی به صحن کنگره باز می‌گردد که تنها ده روز از توافق چین و آمریکا برای آغاز گفت‌وگوهای استراتژیک اقتصادی می‌گذرد. این توافق که بین هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری آمریکا و هوجین تائو، رییس‌جمهور چین به وجود آمد، قصد دارد از طریق مسالمت‌آمیز و گفت‌وگوهای دوجانبه مساله کسری تجاری ۲۰۳میلیارد دلاری آمریکا در برابر چین را حل و فصل کند. به همین دلیل وزارت خزانه‌داری آمریکا با این لایحه به شدت مخالفت کرده است، اما تحلیلگران عقیده دارند که به دلیل نزدیکی ماه نوامبر و انتخابات کنگره آمریکا، اکنون سناتورهایی که دوست ندارند رای‌های خود و حزبشان را از دست بدهند به شدت این لایحه را پیگیری خواهند کرد. اما مخالفان این لایحه نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند. مهم‌ترین دلیل آنها برای مخالفت این است که این لایحه می‌تواند مقابله به مثل طرف چینی را به دنبال داشته باشد.