گروه بین‌الملل ـ روسیه موافقت یونان و بلغارستان برای پروژه اتصال خط لوله نفتی سه کشور را به دست آورد. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه پیش از سفر به آفریقای جنوبی در آتن با رهبران کشورهای بلغارستان و یونان دیدار کرد تا درباره این طرح با همدیگر گفت‌وگو کنند. چهارده سال است که این سه کشور درباره پروژه احداث خط لوله ۱۷۵ کیلومتری با همدیگر مذاکره می‌کنند. فشارهای جانبی و اختلافات سیاسی همواره باعث تاخیر احداث این پروژه شده است.

اروپایی‌ها از اینکه روسیه به تنها عرضه کننده انرژی آنها تبدیل شود واهمه دارند و به همین دلیل مانع از انجام طرح شده‌اند. این نگرانی درباره انتقال و عرضه گاز روسیه به اروپا هم وجود دارد و کشورهای اروپای غربی مدتی قبل خواهان تعهد روسیه برای عرضه پایدار گاز به این منطقه شدند.

پوتین در سفر یک روزه به آتن توانست توافق دو کشور مذکور را برای احداث خط لوله به دست آورد. وی این توافق را اعلامیه‌ای برای حمایت سیاسی توصیف کرد. این اعلامیه راه را برای توسعه خطوط لوله نفتی در آینده هموار کرد.

بر اساس این پروژه، خط لوله‌ای که از ترکیه عبور می‌کند، تعداد تانکرهای نفتی که از گذرگاه باریک بسفر می‌گذرد را تقلیل می‌دهد. نفت با کشتی از روسیه به دریای سیاه و سپس بلغارستان حمل خواهد شد و سپس از طریق خطوط لوله به بندری در شمال یونان وارد خواهد شد. این مسیر جدید به روسیه امکان می‌دهد تا مسیر مستقیمی برای صادرات نفت خود به دریای مدیترانه در اختیار داشته باشد.

البته گزینه‌های دیگری هم برای اجتناب از عبور از گذرگاه بسفر پیشنهاد شد که مهم‌ترین راه مسیر آلبانی بود که مورد حمایت ایالات متحده هم بود. حمایت روسیه از مسیر بلغارستان و یونان کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین شیوه برای قطع وابستگی به تنگه بسفر بود، هزینه این مسیر جدید ۲۸/۱میلیارد دلار برآورد شده است. تامین‌کننده منافع روسیه در این پروژه، کمپانی‌های رزنفت و گاز پروم این کشور هستند.

کاستاس کارامانلیس، نخست‌وزیر یونان گفت: شرایط امضای این قرارداد کاملا مساعد است. نگرانی درباره عرضه نفت خاورمیانه، تصادفات تانکر‌های نفتی و تاخیر در عبور از دالان تنگ بسفر، از دلایل تقویت‌کننده توافق این کشو‌ر‌ها اعلام شده است. مسیر حاضر، به اندازه‌ای شلوغ و پرترافیک است که گاهی تانکر‌های نفتی حدود ۱۰روز باید منتظر بمانند تا مجوز عبور از بسفر به آنها داده شود. اگر این پروژه با موفقیت پیش رود، حمل نفت‌ با کشتی می‌تواند از سال ۲۰۰۹ آغاز شود، همچنین ظرفیت موردنظر انتقال ۸۰۰هزار بشکه نفت در هر روز در سال ۲۰۱۲ است.

رییس‌جمهور بلغارستان هم در این مذاکرات شرکت داشت. انتظار می‌رفت، پرزیدنت پوتین علاوه بر فیصله‌دادن به این گفت‌وگو‌ها، درباره احداث خطوط انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق ترکیه و یونان هم گفت‌وگو کند.