وزرای دارایی عضو اپک تشکیل جلسه دادند

گروه بین‌الملل - وزرای دارایی حاشیه پاسیفیک این هفته قصد دارند طی جلسه‌ای در ویتنام، اصلی‌ترین مشکلات و مسائل مشترک بین خود را بررسی کنند، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های دستور جلسه این وزیران دارایی کاهش موازنه تجاری جهانی خواهد بود. این جلسه در حقیقت یک پیش‌جلسه برای جلسه اصلی کشورهای عضو اپک است که در ماه نوامبر انجام می‌شود. این جلسه قرار است در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شود. به گزارش آسوشیتدپرس اکنون وضعیت ۲۱ کشور عضو همکاری‌های اقتصادی آسیا - پاسیفیک موسوم به اپک در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته است. تجارت توریسم اصلی‌ترین محل درآمد کشورهای عضو اپک است. اما بر هم خوردن موازنه تجاری در بسیاری از نقاط جهان اکنون تجارت را به چالشی برای آنها تبدیل کرده است. کشورهای فقیرتر عضو اپک همانند ویتنام بیش از دیگر کشورها در معرض خطر قرار دارند. مهم‌ترین مساله‌‌ای که آنها با آن روبه‌رو هستند این است که چگونه با موج فزاینده تجارت خارجی چین مقابله کنند. چین اکنون در شرایطی قرار دارد که به راحتی بازارهای خارجی این کشورها را تحت‌شعاع قرار داده است و آنها روز‌ به روز سهم بازار خود را از دست می‌دهند.

بودجه نظامی و هزینه‌های تسلیحاتی یکی دیگر از موارد مورد گفت‌و‌گو در اجلاس وزرای دارایی عضو اپک است. آنچه این کشورها را به فکر بازنگری بودجه‌های نظامی انداخته، آزمایش‌های نظامی کره شمالی در چند ماه اخیر است. ایالات متحده نسبت به این مساله اظهار نگرانی کرده و به کشورهای عضو اپک نسبت به این ماجراجویی نظامی کره شمالی هشدار داده است.

تران ژوان‌ها، وزیر دارایی ویتنام دیروز رسما این اجلاس را افتتاح کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی آسیانیوز وی با اشاره به اهمیت گسترش همکاری بین کشورهای عضو اپک گفت: گستره اعضای اپک تمامی انواع اقتصاد‌های جهانی را در بر می‌گیرد. هم اقتصادی‌های قدرتمند، هم اقتصادی‌های نوظهور و هم اقتصادی‌های در حال توسعه وجود دارند و این مساله می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات اجلاس اخیر اعضای اپک دیدار هنری پائولسون، وزیر خزانه‌داری آمریکا و جین رنکینگ، وزیر دارایی چین خواهد بود. یکی از نگرانی‌های موجود، افزایش روزافزون کسری تجاری بین کشورهای عضو اپک است. این مساله که از سال ۲۰۰۳ رفته‌رفته خود را بیشتر نشان داده است اکنون تا مرز یک‌چالش بزرگ به پیش می‌رود. بیشترین اختلاف هم بین ایالات متحده و چین وجود دارد. کسری تجاری آمریکا با چین پارسال به بیش از ۲۰۲میلیارد دلار رسید که این موضوع به هیچ وجه خوشایند طرف آمریکایی نیست. وزیر خزانه‌داری آمریکا چندین بار نسبت به این مساله اعتراض کرده است که آخرین بار آن در جولای گذشته بود. به همین دلیل برخورد وزرای دارایی چین و آمریکا می‌تواند اوج دیدارهای اجلاس‌ هانوی باشد.

گروه همکاری‌های اقتصادی آسیا - پاسیفیک موسوم به اپک در سال ۱۹۸۹ تشکیل شد و هم‌اکنون ۲۱ عضو دارد.