گروه بین‌الملل - اجلاس جهانی کشورهای ثروتمند به منظور حمایت از کشورهای فقیر و یافتن راه‌های جلوگیری از گسترش فقر در مرکز توسعه جهانی (CGD) برگزار شد. این مجمع که از ۲۱کشور ثروتمند جهان تشکیل شده است، هر ساله در یکی از این کشورها برگزار می‌شود و بخش اصلی کار آن پیگیری سیاست‌های بانک جهانی در راه مبارزه با فقر است. نانسی بیردسال رییس مرکز توسعه جهانی در مورد این مرکز و فعالیت‌هایش به رویتر گفت: این مرکز به دنبال یافتن راه‌های غلبه بر فقر در کشورهای فقیر با استفاده از فرصت‌ها و توانایی‌های داخلی این کشورها است.

وی با اشاره به سال توسعه یعنی سال ۲۰۰۵ گفت: اگر چه دستاوردهای توسعه درجهان باعث پایداری شرایط در برخی نقاط جهان شده است، اما حقیقت آن است که هنوز تا رسیدن به اهداف مشخص‌شده فاصله وجود دارد.

همچنین بخش دیگری از وظایف سازمان توسعه جهانی نظارت بر وضعیت فقرا در کشورهای ثروتمند است. در میان ۲۱کشور اول ثروتمند جهان هلند در جایگاه نخست از نظر کمی تعداد فقیران و پوشش‌های حمایتی قرار دارد. هلند اگر چه کشوری است که از مجموعه‌ای از مهاجران و اقوام مختلف تشکیل شده، اما مجموعه این کشور یک کشور ثروتمند با کمترین میزان فقیران را در میان دیگر کشورهای جهان تشکیل می‌دهد. کشورهای دانمارک، سوئد، نروژ، نیوزلند و استرالیا در رده‌های بعدی این فهرست قرار دارند و جالب آنکه ژاپن در آخرین رده‌یعنی بیست و یکم قرار دارد.

دیوید رودمن یکی از محققان مرکز توسعه جهانی با اشاره به روند مهاجرت در جهان می‌گوید: یکی از مشکلات کشورهای ثروتمند همواره مهاجرت از دیگر کشورها به خصوص کشورهای فقیر است و هر روز می‌بینیم موج جدیدی از مهاجرت فقرا به کشورهای ثروتمند انجام می‌گیرد که بخشی از این مهاجرت نیز به صورت‌های غیرقانونی انجام می‌شود. امکانات بالای اقتصادی، فرصت‌های شغلی، پوشش‌های وسیع بیمه‌ای در زمینه‌های مختلف مانند پزشکی، بازنشستگی و بیکاری، امنیت و رفاه همگی عواملی است که هر روز بخش بیشتری از افراد را برای مهاجرت به کشورهای ثروتمند تشویق می‌کند. به همین دلیل است که کمک به رشد اقتصادی و افزایش رفاه در کشورهای در حال توسعه ارتباط مستقیمی با منافع کشورهای ثروتمند دارد و می‌‌تواند جلوی موج مهاجرت را در بسیاری موارد بگیرد.