بر همین اساس، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر سابق لبنان که گزینه جانشینی سعد حریری است برای حضور در این مذاکرات وارد کاخ بعبدا شد و پس از دیدار با عون این مکان را ترک کرد. سعد حریری نیز در سخنانی در کاخ بعبدا گفت: «من میقاتی را معرفی کردم و امیدوارم که او امروز [منظور روز یکشنبه ۳ مردادماه است] منصوب شود تا هرچه سریع‌تر دولت را تشکیل دهد.» «کریم شُهیب» در گزارش ۲۵ جولای برای الجزیره نوشت: این تاجر میلیاردر و نماینده پارلمان اهل تریپولی روز یکشنبه حمایت رهبران سیاسی اهل سنت از جمله سعد حریری را به‌دست آورد.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان و «جنبش امل» از میقاتی حمایت کرده و گفته شده است حزب‌الله هم احتمالا با او مخالفتی نخواهد داشت.حزب سوسیالیست ترقی‌خواه دروز هم اعلام کرد که از میقاتی حمایت می‌کند. با این حال، او هنوز حمایت اکثریت نمایندگان مسیحی پارلمان را با خود ندارد. پانزده عضو از اعضای «القوات اللبنانیه» اعلام کردند که نامی از هیچ نامزدی به میان نخواهند آورد؛ درحالی‌که ۳۱ عضو «جنبش میهنی آزاد» با انتخاب میقاتی مخالفت ورزیده و او را «بسیار نزدیک به حریری» نامیدند. میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان مشاوره‌های الزام‌آور پارلمانی را برای روز دوشنبه برنامه‌ریزی کرد؛ یعنی همان جایی که نمایندگان مجلس نخست‌وزیر مورد انتخاب خود را مشخص خواهند کرد. نامزدی که اکثریت آرا در پارلمان را به‌دست آورد، وظیفه تشکیل کابینه را دارد.

به نوشته شُهیب، گزارشگر الجزیره در نظام سیاسی لبنان پست نخست‌وزیری در دست اهل سنت است، ریاست‌جمهوری در دست مسیحیان مارونی و پارلمان در دست شیعیان. این کشور از زمانی که حسن دیاب، نخست‌وزیر به دنبال انفجار بندر بیروت در اوت سال گذشته استعفا داد، فاقد دولت بوده است. لبنان از یک بحران اقتصادی گسترده رنج می‌برد که باعث شده است نیمی از جمعیت این کشور دچار فقر شود و ارزش پول لبنان هم تا ۹۰درصد افت کرده است. برآوردهای سازمان‌های اقتصادی جهان حاکی است که بحران لبنان یکی از سه بحران اقتصادی گسترده در جهان از نیمه دهه ۱۸۸۰ به این سو است. (روزنامه دنیای‌اقتصاد در گزارش «لبنان در آستانه بحران بزرگ» در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ به این مساله پرداخته بود) .

جامعه بین‌المللی بارها از لبنان خواسته تا دولتی تشکیل دهد که متعهد به اصلاحات ساختاری باشد. چنین دولتی می‌تواند امیدوار به دریافت کمک‌های خارجی و باز کردن گره از دست و پای خود باشد. در این صورت، امکان گذار لبنان از بحران و دریافت کمک‌های خارجی/ توسعه‌ای از نهادهای بین‌المللی برای بازیابی اقتصادش وجود دارد. در اکتبر ۲۰۲۰، حریری به‌عنوان نخست‌وزیر مکلف انتخاب شد؛ اما نتوانست بر سر تعداد و اندازه و توزیع یک دولت اصلاح‌طلب و تکنوکرات با عون به توافق برسد. او حدود ۱۱ روز پیش و در نتیجه بن‌بست سیاسی چندین ماهه استعفا داد. در هر حال، میقاتی پیش از این دو بار نخست‌وزیر بوده است: یک‌بار در سال ۲۰۰۵ به مدت سه ماه کفیل نخست وزیری بوده و سپس از آوریل ۲۰۱۱ تا فوریه ۲۰۱۴ دولت را در دست داشت. او همچنین در سال ۱۹۹۸ هم وزیر امور عمومی و حمل‌ونقل بوده است. او رهبری «جنبش عزم» را به دست دارد و یکی از سه عضو پارلمانی این حزب بوده است. این تاجر میلیاردر و برادرش طاها از پایه‌گذاران شرکت چند میلیاردی بین‌المللی

«M۱ roup» هستند. در اواخر ۲۰۱۹، «غاده عون»، دادستان لبنان، اتهاماتی علیه میقاتی و برادرش طاها و پسرش ماهر و بانک آئودی به‌دلیل سودجویی غیرقانونی از طریق وام مسکن یارانه‌ای مطرح کرد. میقاتی‌ها اعلام کردند که این اتهامات با انگیزه سیاسی انجام گرفته است.