دنیای اقتصاد: «نیکی هیلی» می‌گوید: «زمان برای مذاکره تمام است.» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد می‌گوید که کشورش در ارتباط با آزمایش موشکی کره شمالی خواستار نشست اضطراری شورای امنیت نخواهد شد؛ زیرا چنین نشستی پیامد قابل‌توجهی نخواهد داشت. همزمان آمریکا اعلام کرده که سامانه دفاع ضدموشکی «تاد» را با موفقیت آزمایش کرده است. در بیانیه رئیس آژانس دفاع موشکی آمریکا آمده است: «یک موشک بالستیک میان‌برد به‌عنوان هدف توسط نیروی هوایی آمریکا بر فراز اقیانوس آرام پرتاب شد که سیستم تاد که در آلاسکا مستقر است، هدف را با موفقیت رهگیری و منهدم کرد.»

آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی برای آمریکا گران تمام شده است. پیونگ‌یانگ تهدید کرده بود که اکنون کل خاک آمریکا در تیررس این کشور است. این نشان می‌دهد که اکنون کل قاره آسیا هم در تیررس موشک‌های بالستیک این کشور است. «نیکی هیلی»، سفیر آمریکا در شورای امنیت می‌گوید: «زمان برای مذاکره تمام است.» او افزود اکنون چین «باید تصمیم بگیرد که آیا در نهایت مایل به برداشتن گام لازم هست یا خیر.» روز دوشنبه ترامپ در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن متعهد شد که فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی خود بر کره‌شمالی را افزایش خواهد داد. نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد رئیس‌جمهوری آمریکا تمام تلاش خود را برای حفاظت از مردم ژاپن انجام خواهد داد. به گزارش سی‌ان‌ان، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد می‌گوید، در ارتباط با آزمایش موشکی کره‌شمالی خواستار نشست اضطراری شورای امنیت نخواهد شد، زیرا چنین نشستی پیامد قابل‌توجهی نخواهد داشت. او چین را ترغیب کرد که کره‌شمالی را مهار کند. هیلی در بیانیه‌ای اعلام کرد قطعنامه جدید شورای امنیت اگر فشار بین‌المللی بر کره‌شمالی را به‌طور قابل توجهی افزایش ندهد، ارزشی نخواهد داشت. وی ادامه داد: «در واقع ارزش آن منفی خواهد بود چون حاوی این پیام برای دیکتاتور کره‌شمالی خواهد بود که جامعه جهانی تمایلی ندارد او را به‌طور جدی به چالش بگیرد.»

همزمان آمریکا اعلام کرده که سامانه دفاع ضدموشکی «تاد» را با موفقیت آزمایش کرده است. ارتش آمریکا اعلام کرد، واحدی از سامانه دفاع ضدموشکی «تاد» که در آلاسکا مستقر است، موفق شده یک شیء پرتابی را که از طرف نیروی هوایی آمریکا شلیک شده بود، بر فراز اقیانوس آرام بزند. در بیانیه رئیس آژانس دفاع موشکی آمریکا آمده است: «آژانس دفاع موشکی آمریکا و سربازان ارتش ایالات‌متحده از یگان یازدهم توپخانه و دفاع هوایی تگزاس به‌صورت موفقیت‌آمیز سامانه دفاعی تاد را آزمایش کردند.»

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «یک موشک بالستیک میان‌برد به‌عنوان هدف از سوی نیروی هوایی آمریکا بر فراز اقیانوس آرام پرتاب شد که سیستم تاد که در آلاسکا مستقر است هدف را با موفقیت رهگیری و منهدم کرد.» آمریکا اخیرا آزمایش‌های مختلفی را روی سامانه موشکی تاد انجام داده و مدعی‌است موفقیت این سامانه تاکنون صددرصدی بوده است. اوایل ماه جاری میلادی، سیستم تاد برای نخستین بار یک موشک بالستیک را که از مجتمع نظامی واقع در کودیاک، آلاسکا پرتاب شده بود، هدف قرار داد و منهدم کرد. کره‌جنوبی به‌دنبال استقرار چهار سامانه تاد در خاک خود است تا در مقابل تهدیدات موشکی کره‌شمالی آمادگی لازم را داشته باشد. این در حالی است که چین به‌عنوان تنها متحد کره‌شمالی با استقرار این سامانه‌های دفاعی در کره‌جنوبی به شدت مخالف است و می‌گوید این اقدام تنها به تنش در شبه‌جزیره کره می‌افزاید.

آمریکا به‌رغم اعتراضات شدید چین شروع به استقرار سیستم تاد در کره‌جنوبی کرده که گفته شده هدف آن ساقط کردن موشک‌هایی است که ممکن است کره‌شمالی به طرف همسایه‌اش شلیک کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر از چین انتقاد کرد که به اندازه کافی برای متوقف کردن برنامه تسلیحاتی کره‌شمالی تلاش نمی‌کند؛ درحالی که با پیونگ‌یانگ «میلیاردها دلار» تجارت دارد.

ویکتور گائو، دیپلمات سابق و مشاور دولت چین گفت اظهارات ترامپ کمکی نمی‌کند. وی افزود: آمریکا مثل یک «بچه لوس» رفتار می‌کند. کیان کمینگ، معاون وزیر بازرگانی چین نیز در کنفرانسی خبری در واکنش به این توییت‌های ترامپ گفت: «هیچ ارتباطی میان مساله کره‌شمالی و تجارت آمریکا با چین وجود ندارد.» به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه در چندین توییت گفت: «رهبران احمق سابق آمریکا» به چین اجازه دادند میلیاردها دلار در سال در تجارت با آمریکا درآمد کسب کنند درحالی‌که پکن کاری برای حل مشکل کره‌شمالی انجام نداده است. کمینگ خاطرنشان کرد: «ما تصور می‌کنیم که مساله هسته‌ای کره‌شمالی در تجارت آمریکا با چین دو مساله مربوط به دو حوزه کاملا متفاوت بوده و ارتباطی با هم ندارند. نباید این دو مساله را کنار یکدیگر مورد بحث قرار داد.» با این حال، سی‌ان‌ان می‌نویسد طی این هفته سه اتفاق مهم رخ داد:۱- آزمایش موفقیت‌آمیز سیستم دفاع موشکی تاد و پرواز بمب‌افکن‌های B-۱ آمریکایی بر فراز شبه‌جزیره۲- مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که تمام گزینه‌ها روی میز هستند. ۳- چین هم اقدام به برگزاری یک رژه نظامی کرد و با نشان دادن تسلیحات جدید این پیام را به پیونگ‌یانگ و واشنگتن مخابره کرد که از تهدیدات بیم ندارد. «تحریم» و «فشار بر چین» گزینه‌های آمریکا برای مهار کره‌شمالی بوده است اما ظاهرا این گزینه‌ها هم دیگر کارآیی ندارد.