سفارت نیمه‌تعطیل واشنگتن در مسکو

دنیای اقتصاد: دونالد ترامپ هنوز لایحه تحریم‌های سه کشور روسیه، کره‌شمالی و ایران را امضا نکرده که روسیه به این اقدام کنگره واکنش نشان داد و خواستار اخراج ۷۵۵ دیپلمات آمریکایی از خاک این کشور شده است. پیش از این هم رویترز اعلام کرده بود که این کشور قصد دارد به تلافی تحریم‌های آمریکا صدها نفر از دیپلمات‌های آمریکا را از خاک روسیه اخراج کند. در این راستا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز شنبه با هشدار در مورد اینکه روابط مسکو و واشنگتن ممکن است برای مدتی طولانی در بن‌بست بماند، اعلام کرد که ۷۵۵ دیپلمات آمریکایی باید خاک کشورش را ترک کنند.

این نخستین اظهارنظر رئیس‌جمهوری روسیه پس از تصویب تحریم‌های اخیر در کنگره آمریکا علیه این کشور است. تحریم‌هایی که انتظار می‌رود به تایید دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برسد. پیش‌تر وزارت خارجه روسیه خواهان آن شده بود که ایالات‌متحده تا پایان تابستان شمار کارکنانش در این کشور را به ۴۵۵ نفر کاهش دهد. درست همان میزانی که دیپلمات‌های روس در خاک آمریکا حضور دارند. روز یکشنبه اما ولادیمیر پوتین در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی راشا ۲۴ اعلام کرد که بیش از هزار تن در سفارت آمریکا در مسکو کار می‌کنند یا مشغول به کار بوده‌اند و ۷۵۵ تن از آنها باید به فعالیت خود در روسیه پایان دهند. او همچنین اضافه کرد که انتظار نمی‌رود در آینده نزدیک تغییر وضعیتی در روابط مسکو و واشنگتن پدیدار شود.

رئیس‌جمهوری روسیه در این زمینه گفت: «ما به قدر کافی منتظر بهبود احتمالی وضعیت بوده‌ایم و اگر حتی قرار باشد این وضعیت تغییر کند، در آینده نزدیک نخواهد بود.» سنای آمریکا روز پنج‌شنبه با اکثریت قاطع آرا طرح تشدید تحریم‌های روسیه را از تصویب گذراند. طرحی که در پاسخ به مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و نیز اقدام روسیه برای الحاق کریمه به خاک خود تهیه شده بود. دونالد ترامپ که انتظار می‌رود با امضای این طرح، آن را به قانون تبدیل کند، پیش‌تر گفته است که به دخالت روسیه در انتخابات به نفع خود اعتقاد ندارد و اخیرا نیز گفته است در دیدار خود با ولادیمیر پوتین دو بار از او در این مورد سوال کرده اما او این موضوع را رد کرده است. دونالد ترامپ در عین حال تاکید کرده که تا زمان حل مشکلات در سوریه و اوکراین، تغییری در تحریم‌های روسیه صورت نخواهد گرفت. آمریکا در دسامبر سال گذشته میلادی، در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، دو اقامتگاه مربوط به سفارت روسیه را بست و ۳۵ دیپلمات روس را از خاک خود اخراج کرد.

روسیه در آن زمان، با این امید که بحران در روابط دو کشور با استقرار دولت جدید رفع شود، از مقابله به مثل خودداری کرده بود، اما روز جمعه و در واکنش به تحریم‌های جدید علاوه بر درخواست برای کاهش دیپلمات‌های آمریکا، یک اقامتگاه و یک انبار متعلق به آمریکا را بست. البته این اقدام با واکنش آمریکا مواجه شده است. در این‌باره وزارت امور خارجه آمریکا اقدام مسکو را اقدامی تاسف‌بار و غیرقابل توجیه قلمداد کرده و گفته است واشنگتن در حال بررسی پاسخ‌های احتمالی است. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است ما درحال ارزیابی تاثیر این محدویت و نیز واکنش به آن هستیم. درحالی‌که برخی گفته بودند ترامپ در مورد تحریم‌های روسیه ناراضی است اما مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای در استونی، گفت ترامپ به‌وضوح اعلام کرده است که خیلی زود این تحریم‌ها را امضا خواهد کرد.

کنگره آمریکا می‌گوید این تحریم‌ها به خاطر دخالت روسیه در انتخابات آمریکا است. این اعتقاد وجود دارد که روسیه با هک سایت مرکزی دموکرات‌ها و افشای ایمیل‌های آنها به سود ترامپ وارد عمل شده است. در حال حاضر نیز مولر، بازرس ویژه این موضوع در حال تحقیق روی میزان دخالت روسیه در انتخابات آمریکا است. اما دولت روسیه، دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده‌ است. ترامپ نیز پیش‌تر گفته بود که ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا به بهانه کم‌ارزش کردن پیروزی وی صورت می‌گیرد و در این راستا برخی از رسانه‌ها ازجمله سی‌ان‌ان همپای دموکرات‌ها شده است.