دنیای اقتصاد: برخی می‌گویند دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ مسیر را اشتباه رفتند. به باور آنها حضور سندرز به جای هیلاری کلینتون می‌توانست سرنوشت انتخابات را در این کشور عوض کند. این دسته برای ادعای خود انتخابات اخیر بریتانیا را مثال می‌زنند و می‌گویند که کوربین توانست به خوبی حزب کارگر را هدایت کند و مانع تشکیل دولت حداکثری توسط ترزا می ‌شود.

به گزارش سی‌ان‌ان با مشخص شدن نتایج انتخابات بریتانیا در انگلیس، حزب محافظه‌کار اکثریت خود را از دست داد و حالا دولت می‌ باید با حزب دیگر دولت ائتلافی تشکیل دهد. این در حالی است که نکته اصلی این انتخابات احیای حزب کارگر به رهبری جیمز کوربین است که موجب شادمانی ترقی‌خواهان دو بر اقیانوس اطلس شده است. اواسط آوریل بود که می‌اعلام کرد مذاکرات به خوبی با اتحادیه اروپا پیش نمی‌رود و وی برای اینکه بتواند قدرت بیشتری در داخل کسب کند گفت که قصد دارد انتخابات زودهنگام برگزار کند. می‌تصور می‌کرد که حزب کارگر با توجه به شرایط موجود در موضع ضعف قرار دارد و می‌تواند کار پارلمان را یکسره کند اما کوربین توانست در عرض ۶ هفته حزب خود را بازیابی و با قدرت در انتخابات پارلمانی شرکت کند. در حالی‌که می ‌دچار یک پیش‌بینی غلط تاریخی شد این حزب کارگر بود که معادلات را به سود خود تغییر داد. حالا می ‌برای حفظ قدرت باید با حزب اتحادیه‌گرای دموکرات از ایرلند شمالی ائتلاف کند، زیرا در پارلمان وضعیتی موسوم به «پارلمان معلق» به‌وجود آمده که تنها راه رهایی از آن ائتلاف حزب پیروز با حزبی دیگر است.

در تاریخ ۲۷ ماه مارس سال جاری میلادی ترقی‌خواهان در اجلاس سه روزه‌ای پذیرای برنی سندرز یکی از نمایندگان چپ‌گرای ایالات‌متحده بودند و او در آن سخنرانی به لزوم اتحاد و سازماندهی فعالان اشاره کرد و حالا نتیجه این اجلاس در انتخابات بریتانیا نمود پیدا کرده است. برخی از کوربین به‌عنوان برنی سندرز بریتانیا یاد می‌کنند که توانست با متحد کردن فعالان نتیجه‌ای شگفت‌انگیز در انتخابات پارلمانی بریتانیا به‌دست آورد. موفقیت کوربین نتیجه جلب اعتماد طبقه نخبه و طبقه کارگر بوده است. این در حالی است که حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری در عمل از این دو طبقه غفلت و نتیجه آن را در انتخابات مشاهده کرد. لری کوهن، از اعضای هیات‌مدیره «انقلاب ما» که در کمپین برنی سندرز فعالیت می‌کرد در توییتی از نتیجه به‌دست آمده از سوی کوربین ابراز خوشحالی کرد و به سی‌ان‌ان نیز گفت: «این نتیجه درس عبرتی برای بدبینان دموکرات است.» کوهن افزود: موج خروشان حزب کارگر در بریتانیا نشان داد که پوپولیسم ترقی‌خواهی یک پاسخ قدرتمند سیاسی به اقتصاد جهانی است که تحت سیطره بانکداران و میلیاردرها قرار دارد. این مشاور برنی سندرز بر این باور است که مدل موفق بریتانیا می‌تواند برای حزب دموکرات نیز در انتخابات آتی مورد توجه قرار گیرد. به اعتقاد وی مانیفست «انقلاب ما» می‌تواند این پیروزی را در آمریکا تضمین کند. بسیاری از دموکرات‌هایی که پیروزی کوربین را مشاهده کرده‌اند در ۲۴ ساعت گذشته با انتقاد از انتخاب هیلاری کلینتون برای انتخابات سال ۲۰۱۶، مدعی شده‌اند که حضور برنی سندرز می‌توانست مانند بریتانیا نتایج شگفت‌انگیزی برای ایالات‌متحده به‌وجود آورد. طرفداران برنی سندرز هم در شبکه‌های اجتماعی با جمله «برنی می‌توانست برنده شود» به انتقاد از تصمیم‌گیران حزب دموکرات پرداخته‌اند. آنها با این جملات به کسانی که برنی سندرز را غیرقابل انتخاب می‌دانستند واکنش نشان دادند.

در ایام انتخابات برخی دموکرات‌ها بیان می‌کردند برنی سندرز توانایی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد. اما حالا شبکه‌های اجتماعی تبدیل به جولانگاه طرفداران برنی سندرز شده است و از انتخاب هیلاری کلینتون به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها به‌شدت انتقاد می‌کنند. موتیما احمد یکی از طرفداران برنی سندرز و موسس بنیاد «جشنی برای انقلاب» به سی‌ان‌ان گفت: «پیروزی کوربین برای ما مثل پیروزی سندرز است. این ما را تشویق می‌کند که مسیر را درست آمده‌ایم و باید بیش از گذشته برای پیشبرد اهداف خود کار کنیم.»