دنیای اقتصاد: ترامپ پس از حضور در عربستان عازم دومین سفر خارجی خود شد.او روز گذشته در میان اعتصاب سراسری در فلسطین، وارد سرزمین‌های اشغالی شد. به گزارش المیادین، همزمان با سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به فلسطین اشغالی، اعتصاب عمومی کرانه باختری، نوار غزه و مناطق مختلف فلسطین اشغالی را فراگرفت.

این برای اولین بار از زمان انتفاضه اول به شمار می‌رود که فلسطینیان تصمیم به اعتصاب فراگیر در مناطق مختلف گرفته‌اند. کمیته ملی پشتیبانی از اعتصاب غذای اسرای فلسطینی اعلام کرد که روز دوشنبه اعتصاب فراگیر بود و این اعتصاب شامل تمام سرزمین‌های اشغالی از جمله کرانه باختری، نوار غزه، قدس اشغالی و سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ میلادی می‌شد.

همزمان روز گذشته یک راهپیمایی از چادر همبستگی با اسرا در رام‌الله به سمت گذرگاه قلندیا برگزار شد. اعتصاب فراگیر در فلسطین اشغالی شامل تعطیلی همه مدارس، دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی خصوصی و دولتی و نیز تعطیلی بازار می‌شد. بر اساس این گزارش، رهبران سیاسی، اعضای پارلمان فلسطین و رهبران گروه‌های مختلف مقاومت فلسطین به این اعتصاب که با هدف حمایت از اعتصاب غذای اسرای فلسطینی بود، پیوستند. این اعتصاب همزمان با ورود دونالد ترامپ به فلسطین اشغالی برای دیدار با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و مقامات رژیم صهیونیستی آغاز شده است.

بیش از ۱۸۰۰ اسیر فلسطینی از ۳۶ روز پیش دست به اعتصاب غذای سراسری در زندان‌های رژیم صهیونیستی زده‌اند. مهم‌ترین خواسته‌های اسرا عبارت است از: پایان دادن به سیاست بازداشت موقت، حبس در سلول انفرادی، منع ملاقات اسرا با خانواده‌هایشان و عدم ارائه خدمات مناسب پزشکی به اسرا. تا این لحظه سازمان زندان‌های رژیم صهیونیستی حاضر به مذاکره با رهبران اسرا نشده است. برخی اسرا از نوشیدن آب نیز امتناع ورزیده‌اند که بسیاری از آنها به بیمارستان انتقال داده شده‌اند. رژیم صهیونیستی ده‌ها اسیر را به‌منظور به شکست کشاندن اعتصاب غذای سراسری در سلول انفرادی حبس کرده است.

ترامپ در سرزمین‌های اشغالی

رئیس جمهور آمریکا در ادامه سفرش به منطقه وارد اراضی اشغالی شد. به گزارش اسکای نیوز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از اولین سفر خارجی خود روز دوشنبه ریاض را ترک کرد و وارد اراضی اشغالی شد. ترامپ در آغاز ورودش به فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل‌آویو مورد استقبال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی و جمعی از مسوولان ارشد این رژیم قرار گرفت. این نخستین پرواز مستقیم از ریاض به تل‌آویو است. وی در این سفر قرار است با مسوولان اسرائیلی دیدار کند. همچنین ترامپ در جریان این سفر با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله هم دیدار می‌کند. در همین راستا، برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند که بنیامین نتانیاهو به وزرای کابینه خود دستور داده که در مراسم استقبال از رئیس‌جمهوری آمریکا شرکت کنند.

با وجود این از داخل سرزمین‌های اشغالی خبر می‌رسد به‌رغم اینکه مسوولان رژیم صهیونیستی استقبال گرمی از ترامپ به عمل آوردند، اما به‌دلیل انعقاد قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری آمریکا با عربستان نگران هستند. به گزارش سی‌بی‌اس، یک وزیر کابینه رژیم صهیونیستی از قراردادهای تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری آمریکا با رژیم سعودی ابراز نگرانی کرد. دونالد ترامپ که یکشنبه به ریاض سفر کرده بود این قراردادهای هنگفت برای فروش تسلیحات مدرن به آل سعود را امضا کرد.

یووال اشتاینیتز از مقامات ارشد کابینه رژیم صهیونیستی عربستان سعودی را کشوری متخاصم خواند و گفت که این قراردادها مشخصا ما را با مشکل مواجه خواهد کرد. این اظهارات درحالی مطرح شده است که ترامپ پس از عربستان به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است. ترامپ روز یکشنبه در عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگاران حضورش در ریاض را یک روز بزرگ خواند و از این قراردادها به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بزرگ در آمریکا یاد کرد. مقامات رژیم صهیونیستی اگرچه از پیروزی ترامپ در انتخابات بسیار خوشحال هستند اما مواضع وی درباره شهرک‌سازی‌ها که ترامپ خواستار متوقف شدن آن شده است باعث نگرانی تل آویو شده است. ترامپ همچنین وعده داده بود که سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند، اما اخیرا به بهانه آنچه که پیشبرد روند سازش میان اعراب و اسرائیل خوانده است، این وعده خود را فعلا به تاخیر انداخته و ممکن است آن را عملی نکند.

با وجود این سی‌ان‌ان در گزارشی می‌نویسد که ترامپ به دنبال حل اختلاف فلسطینیان و اسرائیلی‌ها است. او هدف از این سفر خود را بستن قرارداد نهایی اعلام کرده است. او که در اوایل ماه میلادی جاری در واشنگتن میزبان محمود عباس بود به وی گفت که ما بالاخره کار را تمام خواهیم کرد. این در حالی است که چنین سخنان مشابهی از زبان بیشتر روسای جمهوری ایالات متحده آمریکا شنیده شده است و همه آنها گفته بودند که صلح خاورمیانه را جاری خواهند کرد. در این راستا باید گفت ترامپ نیز برای انعقاد صلح با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو است.

از ۷ سال پیش که عباس و نتانیاهو با همدیگر گفت‌وگو داشته‌اند چالش‌هایی که اجازه نداده است تا آنها به یک صلح پایدار برسند باقی مانده است. آنها بر سر خطوط مرزی و امنیت بیت‌المقدس و بازگشت پناهجویان به سرزمین‌های اشغالی اختلافات اساسی دارند. سناتور جورج میشل که در سال ۲۰۱۲ نماینده گفت‌وگوهای صلح بود به سی‌ان‌ان گفت: «همگان صلح را می‌خواهند، اما هر کدام با شرط و شروط خودشان». او افزود: فکر نمی‌کنم این مورد پرونده‌ای باشد که به دنبال افراد صلح‌طلب باشند. هر دو طرف می‌گویند که خواهان صلح هستند، اما هر کدام از آنها تعاریف متفاوتی از صلح دارند.

سی‌ان‌ان می‌نویسد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود بر سر راه ترامپ این است که دو طرف اصلا به یکدیگر اعتماد ندارند. دنیس راس، نماینده سابق آمریکا در خاورمیانه با تایید این موضوع گفت که هیچ‌کدام از دو طرف حاضر نیستند به یکدیگر اعتماد داشته باشند. راس اضافه می‌کند این بی‌اعتمادی نه‌تنها بین مقامات دو طرف دیده می‌شود، بلکه در سطح عموم نیز بارها رویت شده است. راس بر این باور است برداشتن اولین قدم از سوی ترامپ بسیار سخت است. برخی می‌گویند که جرد کوشنر، به‌عنوان یک یهودی ارتدوکس قرار است در ماجرای صلح خاورمیانه نقش داشته باشد. او همچنین در فروش تسلیحات به رقم ۱۱۰ میلیارد دلار به عربستان نیز نقش عمده‌ای داشته است. از او به‌عنوان مشاور تاثیرگذار ترامپ یاد می‌شود.